ABANS D’ARA
Opinió 27/03/2021

L’automobilisme a Catalunya (1908)

J. ELIAS JUNCOSA ‘CORREDISSES’ 1908
3 min
cartell

Peces Històriques Triades Per Josep Maria CasasúsDe l’article de Josep Elias Juncosa Corredisses (Tarragona, 1880 - Barcelona, 1944) que obria dues pàgines de La Veu de Catalunya (23-V-1908) dedicades a la Copa Catalunya 1908. Des del tombant de segle, Elias Juncosa excel·lia, amb el pseudònim Corredisses, en la difusió periodística pionera del fenomen naixent de l’automobilisme. Cartell de deu anys després.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Quan ara fa quatre anys dedicàrem un número de LA VEU a tractar d’automòbils, poc pensàvem que un moviment que tenia llavors una importància sols relativa, fins el punt de poder detallar-se els cotxes existents, arribés a prendre el desenrotllo extraordinari de l’època present en què s’han multiplicat d’una manera remarcable les seves aplicacions pràctiques. Uns 200 automòbils hi havia llavors a la nostra terra i des de llavors hem vist créixer el seu nombre de dia en dia, arribant a omplir els nostres carrers de tal manera, que sigui per la seva mobilitat o la seva novetat, que els fa més visibles, sembla talment que n’hi hagin deu vegades més. És que l’automòbil ha passat ja de l’estat de cosa exòtica i senzill passatemps a instrument d’utilitat en diferents ordres de la vida i per això podem estudiar-lo baix dos aspectes, si no oposats, ben diferents l’un de l’altre: cotxe de ciutat i de turisme. En el primer cas se pot ben bé afirmar que l’automòbil ha entrat ja de ple en la nostra vida social, convertit en dòcil instrument de les nostres classes aristocràtiques que l’han adoptat per al seu us diari. Per això en el pressupost de moltes cases el gasto de cotxe ha sigut traspassat a l’automòbil i tot lo més que s’ha concedit és conservar un tronc i un o dos cotxes per a casos excepcionals, ja que tot el servei es fa més ràpid, agradable i més econòmic amb els cavalls mecànics que han vençut en tota regla. És aquesta la raó perquè es veuen tants automòbils a les portes del Liceu i espectacles d’altura, permetent anar-hi amb comoditat des de les “villas ” de l’esplèndid Sant Gervasi, on s’hi arriba amb molts pocs minuts; i als passeigs del Parc i de Gràcia a les hores de moda s’hi troben tants finíssims cupès, landaulets i limusines conduint les nostres resplendents elegàncies; a les tardes s’hi va a compres o a visites i els nostres carrers en van plens a tothora. Perquè a més de la seva adopció com instrument auxiliar de la vida social, ha envaït també l’esfera dels negocis, i banquers i comerciants, metges i homes de carrera l’adopten cada dia en més gran nombre i la seva aplicació ha arribat ja fins a utilitzar-lo per a repartir gèneres a domicili els grans establiments de Barcelona. [...] L’automòbil s’ha convertit en instrument d’ús corrent dins de les ciutats i altre tant pot dir-se mirat baix el punt de vista del turisme. [...] ¿Pot dir-se quants automòbils hi ha Catalunya? [...] Sabem de bona tinta que sols a la nostra província n’hi han uns 600. [...] Un augment de l’afició a la moderna locomoció i a les seves avantatges ha portat com a conseqüència l’organització d’una carrera d’automòbils del tipus petit de cotxets que amb el nom de Copa Catalunya ha de celebrar-se el 28 de maig pel circuit Sitges-Canyelles-Vilanova. [...]

stats