15/10/2021

Rodalies hauria de ser el gran objectiu del Govern

2 min

Aquesta setmana hem tornat al dia de la marmota: les ministres del govern de Pedro Sánchez han repetit les mateixes expressions de ministres de Rajoy i de Zapatero pronunciades anys enrere: a Catalunya li caurà una pluja de milions (una part dels milions que abans han sortit de Catalunya, per si cal aclarir-ho) i el més beneficiat serà el servei de Rodalies, gràcies als pressupostos de l’Estat.

Ja no entro en l’incompliment de les inversions a causa de la no execució de les obres, en què els partits catalans tenen una quota de responsabilitat, perquè quan t’han aixecat la camisa tantes vegades, vergonya per a tu, també. Més aviat, si haguéssim de triar un sol objectiu concret del Govern, seria aconseguir el traspàs integral de Rodalies, del personal, de les vies, de les catenàries, dels trens i de les estacions, perquè l’autèntica aixecada de camisa de tots aquests anys ha acabat sent el funcionament a base de contractes programa que permeten decidir... els horaris. Si tot hagués anat tan bé aquests anys, ara no els caldria prometre milers de milions i enllaminir-nos amb l’ara sí que va de debò.

Aconseguir el traspàs integral de Rodalies és un d’aquells objectius polítics que faria passar aquest govern a la història, perquè ha quedat clar que, governi qui governi a Madrid, l’estat espanyol no té cap interès en millorar la mobilitat diària de milions de catalans.

Diumenge, l’ARA publicarà una entrevista amb Josep Vicent Boira, coordinador del govern espanyol del Corredor Mediterrani. Els convidem a llegir fins a quins extrems, en els darrers trenta anys, la xarxa ferroviària espanyola s’ha construït contra Catalunya i contra el País Valencià. I després, naturalment, a Madrid es permeten opinar sobre la traça de catalans i valencians de continuar sent la locomotora econòmica d’Espanya.

Antoni Bassas és periodista
stats