Tots els grups de les Corts Valencianes, excepte el PP, conclouen que l'accident del metro de València va ser evitable

Els populars han votat en contra del dictamen perquè afirmen que s'assenyalen "responsabilitat polítiques sense nexe de causalitat amb els fets"

Tots els grups amb representació en les Corts Valencianes excepte el PP –PSPV, Compromís, Ciutadans i Podem– han donat suport al dictamen de la comissió parlamentària d'investigació sobre l' accident de MetroValència de 2006 en el qual van morir 43 persones, que es considera que el sinistre era "previsible i evitable".

Entre els 13 responsables polítics assenyalats en aquest dictamen que  es va presentar fa dos setmanes a les Corts i que ha estat aprovat avui en la comissió –tan sols dos dies després de la  commemoració del 10è aniversari del sinistre– consten l'expresident de la Generalitat Francisco Camps, els exvicepresidents Juan Cotino i Víctor Campos, i l'exportaveu del PP en les Corts Serafín Castellano, a més de diversos exempleats de Radiotelevisió Valenciana (RTVV) i Ferrocarrils de la Generalitat (FGV).

Per al PP, les conclusions d'aquesta comissió són un "error" per estar "carregades de judicis de valor i opinions", en assenyalar "responsabilitat polítiques sense nexe de causalitat amb els fets", encara que "si són útils per a les víctimes com a reparació moral és suficient per considerar-les un èxit".

Per la seva banda, la presidenta de l'Associació de Víctimes del Metro, Rosa Garrote, espera que el dictamen d'aquesta comissió "serveixi al jutjat" que veu la causa de l'accident "per si es pot derivar alguna responsabilitat penal".

A la conclusió d'aquesta comissió, Garrote, que ha acudit com convidada, ha mostrat la seva satisfacció per l'aprovació del dictamen i ha aplaudit el fet que "quatre partits hagin estat capaços de treballar braç a braç amb l'únic objectiu de buscar la veritat".

La portaveu socialista, Ana Barceló, ha afirmat que les conclusions de la comissió de recerca de 2006 van ser "irrisòries" i que únicament van pretendre "salvar a Camps i evitar que la seva pèssima gestió l'hi portés per davant". Al seu judici, "en lloc de gestionar els efectes de l'accident amb humanitat i sensibilitat, el PP, preocupat per la visita del papa, va engegar un operatiu destinat a passar pàgina ràpidament".

Per la seva banda, Isaura Navarro, diputada de Compromís, ha lamentat la d esaparició i la destrucció de proves de forma consentida, ha assegurat que l'accident era "evitable amb la mera programació d'una balisa, ha mostrat fotos de persones accedint al vagó sinistrat en les dependències de FGV i ha advertit de "alguns fets tenebrosos que acompanyen a aquest cas".

"Gràcies a aquesta comissió hem sabut que va haver-hi descoordinació en l'atenció a les víctimes, que el govern valencià va oferir favors i que va haver-hi interès en no alarmar a la població perquè l'accident no encaixava en la València feliç que volia vendre Camps", ha afegit.

El portaveu de Ciutadans, Alexis Marí, ha denunciat la "voluntat inequívoca de mentir" per part del govern de Camps el 2006 i ha lamentat que el PP "segueixi sense demanar perdó". "L'accident va ser previsible i evitable, com tan evitable era la trama de corrupció mediàtica que va articular el PP per amagar la seva gestió. Camps va articular la mentida més gran mai explicada. O mentia o era un inútil", ha insistit Marí, qui ha criticat al PP en afirmar que "les coses poden ser segures fins que deixen de ser-ho".

La diputada de Podem Fabiola Meco ha criticat que "es manipulés la comissió de 2006, s'incomplís la llei de prevenció de riscos, es tractés d'ocultar el succeït, fins i tot el nom de l'estació, i es propiciés una apagada informativa en RTVV".

"Queden interrogants de per què no van ser els forenses els qui van aixecar els cadàvers, per què no es van custodiar les proves judicials, es va destruir el vagó i es van esborrar dades de la caixa negra", ha afegit.

Per al portaveu del PP en la comissió, Alfredo Castelló, la Línia 1 de MetroValència era segura perquè "no va haver-hi un accident en aquest túnel fins al 3 de juliol de 2006". Malgrat denunciar el "veto" de compareixents i documents per part de la resta de grups i insistir en els detalls del seu vot particular, Castelló ha afirmat que la comissió "ha estat útil perquè ha servit de descans per a les víctimes", i ha demanat disculpes per si "s'ha traspassat algun límit en el fragor del debat".