La jutgessa de la dana cita a declarar el propietari d'El Ventorro i estreny el cercle sobre Mazón
El nucli dur del cap del Consell en funcions i el seu possible successor, Juan Francisco Pérez Llorca, també hauran de testificar
ValènciaDesprés de la periodista Maribel Vilaplana, ara el nucli dur del ja cap del Consell en funcions, Carlos Mazón, incloent-hi el seu possible successor, el portaveu parlamentari i secretari general del PP valencià, Juan Francisco Pérez Llorca, també haurà de testificar. La magistrada de la dana, Nuria Ruiz Tobarra, aproxima cada cop més la seva investigació a Mazón –sense imputar-lo, ja que és aforat– i aquest dimecres ha citat com a testimonis els membres del seu equip de col·laboradors més pròxims. També, el propietari del restaurant El Ventorro, un dels únics que van interactuar aquelles hores amb Mazón i Vilaplana mentre es produïen els estralls de la dana. Tots ells hauran de declarar aviat davant la jutgessa.
A banda de Llorca, la togada ha citat el nucli dur de Mazón: el secretari autonòmic de Presidència de la Generalitat, Cayetano García; el secretari autonòmic del gabinet del president, José Manuel Cuenca; el director general de Comunicació i Promoció Institucional, Francisco González Pérez; la directora general de l'oficina de premsa de Presidència, María Teresa Gómez Noguera, i l'assessor Josep Lanuza. La jutgessa creu que el seu testimoni pot ajudar a aclarir el contingut de les telefonades que van fer l'exconsellera de Justícia i Interior Salomé Pradas i l'aleshores cap del Consell, atès que tots van conversar amb ells dos al llarg del dia 29. Ruiz Tobarra pretén esbrinar "la informació de què disposava cadascun dels integrants de la reunió [del Cecopi]" i en quina mesura aquestes telefonades van influir "en la presa de decisions errònies o en l'omissió de les decisions degudes i que podrien haver evitat que es produïssin els terribles danys personals investigats". En el cas de Gómez Noguera i Josep Lanuza, l'interès de la seva declaració prové del fet que són les dues persones que van acompanyar Mazón en el seu trajecte en cotxe fins al Cecopi.
En el seu escrit, la magistrada destaca que confia que les telefonades l'ajudin a entendre per què es va tardar tant a avisar la població i si Mazón va influir en l'actuació de Pradas. En aquest sentit, subratlla que, segons la llei que regula la figura de la presidència de la Generalitat, la persona que l'ocupa té "funcions directives i de coordinació, de manera que pot impartir instruccions als membres del Consell". Pel que fa a la citació del propietari del restaurant El Ventorro, la togada aclareix que vol preguntar-li si va "sentir" alguns dels fragments de la conversa entre el president en funcions i l'exconsellera.
Per la seva transcendència política, un element molt destacat és la citació de Pérez Llorca. Ruiz Tobarra ho justifica perquè el dia 29 va mantenir tres comunicacions amb Pradas: a les 18.57 h (quan es va produir una trucada perduda), les 18.58 h (14 segons de conversa) i les 18.59 h (9 segons). Després d'abandonar El Ventorro, Mazón –que manté la seva acta de diputat i, en conseqüència, la condició d'aforat, i no pot ser citat a declarar si no s'eleva la causa al Tribunal Superior de Justícia– va telefonar dues vegades a Pérez Llorca a les 18.57 h.
Signant llistats d'esportistes a El Ventorro
La resolució de la jutgessa ha coincidit amb el dia que s'ha sabut que el cap del Consell en funcions, mentre dinava amb la periodista Maribel Vilaplana, va signar un llistat d'esportistes d'elit del País Valencià. La informació l'ha donat a conèixer la Generalitat després que la comunicadora afirmés aquest dilluns durant la seva declaració com a testimoni que durant l'àpat el propietari del restaurant va lliurar un sobre a Mazón amb documents que aquest va rubricar i després va retornar a l'hostaler.
Fonts del govern valencià han comunicat que era una llista d'esportistes després que ahir dimarts l'acusació popular que exerceix Acció Cultural del País Valencià (ACPV) demanés a la magistrada que esbrinés quins documents havia signat el president. L'entitat es preguntava per què requerien tanta urgència. Fonts de la Generalitat han explicat avui que la direcció general d'Esport va demanar la rúbrica urgent de la tercera llista parcial d'esportistes d'elit del 2024, atès que en la publicació que s'havia produït aquell mateix dia el llistat s'havia difós incomplet per error. Les mateixes fonts destaquen que la signatura era urgent perquè el 31 d'octubre de cada any expira el termini perquè l'alumnat que també és esportista d'elit sol·liciti l'exempció de la matèria d'educació física o la convalidació de l'assignatura.
Informats per un servei d'alertes de notícies?
Aquest dimecres també s'ha fet públic que Acció Cultural del País Valencià ha sol·licitat a la jutgessa que requereixi a la Generalitat el contracte que té amb dues empreses perquè elaborin un resum de premsa amb totes les opinions i notícies que es difonen sobre Carlos Mazón en periòdics, ràdios i televisions i generi alertes, com a màxim, cinc minuts després que s'hagin difós a través de WhatsApp o altres serveis de missatgeria instantània. L'entitat reclama saber quins són els dispositius de recepció d'aquestes alertes i les persones que les reben. També vol saber si inclouen alts càrrecs del departament de Presidència i de la conselleria de Justícia i Interior que dirigia Salomé Pradas, així com si el dia de la dana i la jornada anterior les van rebre. L'objectiu d'aquesta petició és descobrir si els responsables del govern coneixien totes les notícies publicades pels mitjans de comunicació durant la fatídica jornada, que informaven de les inundacions que des de primera hora del matí afectaven gran part de la demarcació de València i com van créixer progressivament a partir de les 13 h fins a esdevenir catastròfiques hores després.
Mazón demana comparèixer en la comissió d’investigació sobre la dana de les Corts
També en relació amb el tràgic 29 d'octubre d'ara fa un any, aquest dimecres Carlos Mazón ha sol·licitat comparèixer en la comissió d’investigació sobre la dana de les Corts Valencianes. En concret, en la sessió prevista per al dimarts 11 de novembre. Segons el seu escrit, el cap del Consell en funcions pretén “donar compte de les actuacions dutes a terme per la Generalitat per a la recuperació social i econòmica de les zones afectades per la riuada, i de tot allò que consideren oportú els grups parlamentaris”. Aquest dia estaven citats el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i els ministres María Jesús Montero (Hisenda), Margarita Robles (Defensa) i Fernando Grande-Marlaska (Interior), així com l’exministra per a la Transició Ecològica Teresa Ribera i la delegada del govern al País Valencià, Pilar Bernabé. No obstant això, la portaveu de l'executiu estatal, Pilar Alegría, va descartar ahir que Sánchez i els ministres acudeixin a les Corts, i va recordar que no tenen l’obligació legal de comparèixer en cambres autonòmiques. Tampoc hi assistirà Bernabé, segons han confirmat fonts del govern espanyol a l'ARA aquest dimecres.