Persones migrants

Podem anuncia un pacte amb el PSOE per regularitzar les persones migrants que són a Espanya

La mesura tindrà efectes en mig milió de persones, segons càlculs de la formació morada

Les ministres Ione Belarra i Irene Montero amb Vicky Rosell i Irantzu Varela en l’acte de Podem a Madrid. Yolanda Díaz i Irene Montero durant un acte a Palma.

MadridPacte entre el PSOE i Podem per regularitzar als immigrants irregulars que ara mateix són a Espanya. Així ho ha anunciat la formació lila, a través de l'eurodiputada Irene Montero, en un acte aquest dilluns a Madrid, on ha anunciat que el govern espanyol farà un decret de forma immediata per posar fi a la situació d'irregularitat d'aquestes persones en el si de l'estat espanyol. Fonts de la Moncloa confirmen a l'ARA que serà aquest dimarts mateix. La mesura afectaria a mig milió de migrants, segons càlculs de la formació lila, els quals hauran d'acreditar cinc mesos de residència a Espanya previs al 31 de desembre de 2025. Tindran temps per fer els tràmits fins d'aquí sis mesos, el 30 de juny.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Segons fonts de Podem, aquesta mesura es vehicularà a través d'un Reial Decret que aprovarà l'executiu espanyol i que no requereix ser convalidat al Congrés, cosa que blinda la decisió davant dels dubtes que poguessin tenir grups de la majoria plurinacional. De fet, cal recordar que aquesta mesura s'havia impulsat a través d'una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) i estava aturada al Congrés.

El pacte és fruit d'una negociació entre els liles i el govern espanyol que ha durat mesos i que significa un pas endavant en la malmesa relació dels d'Irene Montero i Pedro Sánchez. "És una mesura urgent i de justícia social que reconeix els drets de cents de mils de persones que viuen i treballen" a Espanya, defensen fonts de Podem. "Fins ara se'ls han negat els drets bàsics per un exercici de racisme institucional que només alimenta l'explotació i l'odi racista", han manifestat.

El missatge de Podem és que davant dels fets com el B9 de Badalona, Torre Pacheco o les batudes d'ICE a Estats Units (amb dos assassinats inclosos), cal regularitzar la situació de les persones d'origen migrant que ja són a l'estat espanyol. "Espanya ha demostrat en el passat que regularitzar és possible i eficaç per fer aflorar el treball, reduir l'economia submergida i millorar la convivència. No caben més excuses, només depèn de voluntat política", resolen les mateixes fonts. Des de Sumar també han celebrat la notícia: "És necessària".

Amb aquesta iniciativa, el PSOE s'acosta als partits a la seva esquerra i confronta directament amb Vox, que no ha trigat a pronunciar-se en contra. En un missatge a X, el líder de l'extrema dreta, Santiago Abascal, ha posat el crit al cel i ha opinat que la mesura és una demostració que "Sánchez odia el poble espanyol" i "vol substituir-lo" promovent un suposat "efecte crida" per "accelerar la invasió".

Els detalls de la mesura

A l'espera de conèixer el decret del govern espanyol, Podem explica que la mesura s'aplicarà a les persones que estiguin a l'estat abans del 31 de desembre, sense "antecedents penals rellevants" i amb cinc mesos d'estada des del moment de la sol·licitud. Per acreditar-ho no només comptarà l'empadronament, sinó que també serà possible demostrar-ho a través d'informes mèdics, certificats d'assistència de recursos socials, un contracte de lloguer, bitllets de transports, entre altres documents.

En el moment que es presenti la sol·licitud de regularització, expliquen des de Podem, es suspendran els procediments de retorn que estiguessin oberts per motius administratius o per treballar sense permís. Un cop s'admeti la petició, es concedirà la residència provisional que permeti treballar de "forma legal i accedir a altres drets fonamentals, com l'assistència sanitària". Un cop la resolució administrativa sigui favorable, es concedirà la residència per un any, a partir del qual es podrà sol·licitar una autorització ordinària d'acord amb el reglament d'estrangeria —diuen les fonts del partit lila.

Estem treballant per ampliar aquesta informació

stats