Diari de campanya: Cs retira la campanya de les abraçades per un ús indegut d'imatges agafades d'internet

La formació feia servir fotografies d'una pàgina que no permetia reproduir-les amb finalitats electorals

2 min

Paladí de la unitat entre Catalunya i Espanya, el cor amb tres banderes de Ciutadans va ser un dels emblemes que el 2017 van acompanyar Inés Arrimadas en la seva campanya. De cara al 14-F el partit ha apostat per un altre símbol d'amor, aquesta vegada relacionat amb l'aïllament social que ha comportat la pandèmia. L' abraçada és la nova senya taronja, que ha penjat banderoles amb el lema "Vota abraçada" per diversos carrers. Les imatges que acompanyen els cartells són persones que, respectant les restriccions sanitàries, es dediquen abraçades a si mateixes. Moltes d'elles –Twitter s'ha encarregat de desvelar-ho– són fotografies obtingudes d'un proveïdor nord-americà per a estoc online que no permet l'ús dels seus models per a finalitats electorals. Un cop encetada la polèmica, Cs ha decidit retirar-les.

Una de les fotografies compartides per un tuitaire

Les fotografies de Shutterstock són de pagament: a la seva web es poden consultar els preus de les subscripcions. No obstant, l'apartat de termes i condicions de la pàgina prohibeix entre altres coses fer servir les imatges "en un context polític com la promoció, propaganda o suport de qualsevol partit, candidat o funcionari electe, o en relació amb qualsevol política o punt de vista polític". Preguntat sobre la qüestió, Cs ha assegurat en un comunicat que "ha posat en coneixement de l'agència encarregada de la creació dels cartells la situació" i ha ordenat "de manera immediata la retirada de les imatges".

Una cerca ràpida a la mateixa web permet trobar-hi les fotografies que ha fet servir el partit taronja, que ja s'han convertit en carn d'acudit a les xarxes socials. L'exdirigent de Cs durant l'etapa d'Albert Rivera Juan Carlos Girauta ha estat uns dels tuitaires més crítics amb la campanya. "Molt soroll amb la foto, però, i la frase? La frase, senyors, confirma el nou influx dels intel·lectuals al partit anomenat Cs", ha insistit criticant durament el missatge que acompanyava el cartell: "Unir és molt, molt, molt, molt, molt, molt, molt, molt més bonic que separar". Precisament, en l'última campanya en què Girauta va participar –les generals del novembre de 2019– també es va fer famós un vídeo de Cs. El del candidat Rivera acompanyat del gos Lucas, en què afirmava que el cadell feia "olor de llet".

stats