Municipalisme

Per què ERC està disposada a aprovar-li els pressupostos al PP d'Albiol?

Els republicans fixen tres condicions per donar el seu sí als comptes municipals de Badalona

Imatge del ple del 3 de desembre a Badalona, en què es va aprovar inicialment el pressupost de la ciutat
4 min

BarcelonaXavier García Albiol governa amb majoria absoluta des de fa dos anys, quan va aconseguir reunir prou vots perquè les forces de l'oposició no poguessin presentar una alternativa de govern. De fet, l'esquerra no ha trobat la fórmula per debilitar l'alcalde del PP i des que governa Badalona sense rival, els grups a l'oposició malden per trobar l'estratègia per visibilitzar-se i, de retruc, intentar desmuntar el projecte d'Albiol. Tot i que el govern municipal dels populars no necessita el suport de cap grup per aprovar els pressupostos, en els últims dos anys va ser el PSC qui va negociar i aprovar els pressupostos de l'alcalde popular. Aquest any, però, els socialistes hi han tancat la porta i ara és ERC qui s'ha obert a parlar dels comptes del 2026. La mà estesa dels republicans no és nova, sinó que ja l'havien ofert en els dos últims anys, però l'alcalde popular no s'hi havia aproximat. Per quina raó els republicans aposten per negociar amb un Albiol de qui estan als antípodes políticament?

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

"El tots contra Albiol no serveix per a res", apunta el líder d'ERC a Badalona, Àlex Montornès, en declaracions a l'ARA, que defensa que la seva estratègia implica fer propostes per ser "útils a la ciutadania" de Badalona. Montornès, en aquest sentit, va presentar aquest dimecres tres condicions irrenunciables que Albiol hauria d'acceptar si vol el seu sí als pressupostos: protegir el parc de Ca l'Arnús davant la intenció d'Albiol de construir pisos en una part del recinte; materialitzar la cessió de terrenys per tirar endavant el CAP de Sant Crist, i impulsar l'equiparació salarial dels treballadors de Badalona Comunicació. Aquestes dues últimes propostes no haurien de quedar plasmades als comptes, però Albiol hauria de fer gestos per demostrar que les vol tirar endavant.

"A Xavier García Albiol no l'hem d'aturar nosaltres, ho ha de fer la ciutadania. A ERC ens toca presentar propostes, però això no impedeix que continuem fent una oposició contundent", defensa Montornès. El regidor republicà explica que el partit ha fet autocrítica pels resultats de les municipals del maig del 2023, en què van perdre cinc regidors. En aquest sentit, considera que ara la seva funció és "explicar què volem fer des d'ERC" per la ciutat. Montornès recorda que parlar amb Albiol no vol dir "estar d'acord" amb el seu projecte.

De fet, Esquerra ha estat sempre molt crítica amb l'alcalde popular, especialment per les seves polítiques en contra de la immigració. Amb l'entrada de la diputada Najat Driouech al Parlament, quan Albiol encara tenia escó a la cambra catalana, Esquerra ho va presentar com la imatge per combatre l'actual alcalde badaloní. Sigui com sigui, l'estratègia d'ERC a Badalona té l'aval de la direcció nacional. "No negocia, fa política", apunten fonts de la cúpula republicana, de la qual Montornès també n'és membre.

Els republicans ja es van abstenir en l'aprovació inicial del pressupost en el ple del 3 de desembre, igual que els últims dos anys, quan van acabar votant en contra dels comptes. La diferència ara és que Xavier García Albiol va assumir la mà estesa d'ERC amb una oferta: que els republicans fessin tres propostes per incorporar als comptes. El grup que lidera Montornès al consistori badaloní ha presentat 13 al·legacions als comptes, però donaria el seu sí als pressupostos si Albiol accepta les tres condicions que el regidor ha fet públiques aquest dimecres.

L'agraïment i resposta d'Albiol

Albiol va agrair públicament que ERC s'hagués abstingut en l'aprovació inicial del pressupost, en un missatge on treia pit de la seva majoria absoluta, però també aprofitava per destacar que està disposat a negociar amb partits com ERC. El missatge va aixecar recels entre alguns quadres crítics amb la direcció d'ERC, segons fonts consultades, que també qüestionaven que el partit s'obrís a parlar amb Albiol. I és que l'alcalde ha estat sovint ubicat a l'extrema dreta per part de càrrecs d'Esquerra. Fugint de les sigles del PP, Albiol ja fa temps que conrea una imatge pròpia, garantint que pot incorporar al seu projecte fins i tot a votants independentistes. "Badalonisme", va ser l'eslògan al qual va recórrer en la passada campanya electoral.

¿Albiol acceptarà les condicions d'ERC? Consultat per aquest diari, el govern municipal torna a agrair la predisposició dels republicans a negociar, però fonts consultades recorren a la ironia per tancar la porta a les seves condicions: "La voluntat d’incorporar millores per a la ciutat sempre és benvinguda, especialment quan arriben en un volum tan ambiciós que fins i tot podria fer pensar que Badalona disposa d’un pressupost d’unes dimensions diguem-ne imaginatives".

En aquest sentit, asseguren que la major part de les demandes "superen àmpliament la capacitat real d'execució del pressupost municipal per al 2026" i aquí hi inclouen "expropiacions milionàries", en referència a l'expropiació de COVESA per protegir el parc de Ca l'Arnús per la qual els republicans demanen incorporar una partida de 3 milions d'euros als pressupostos; i també "múltiples línies d'ajuts de nova creació", responent a la proposta d'ERC de crear diversos ajuts al lloguer, per exemple. "Assumir íntegrament el paquet presentat requeriria un increment de recursos que ni la normativa vigent ni la realitat financera de l’Ajuntament permeten", apunten les mateixes fonts, que afegeixen que "és saludable mantenir viva la imaginació política, encara que el pressupost, tossut com acostuma a ser, no sempre l’acompanyi".

Sobre el CAP de Sant Crist, el govern municipal admet que comparteixen la proposta amb ERC i que ja s'està tramitant en coordinació amb el Govern. També avalen l'equiparació salarial de Badalona Comunicació, però demanen als republicans que la liderin a través del Consell d'Administració de Badalona Comunicació i recorden que "no s'ajusta a la legalitat vigent".

stats