Junts amenaça amb tombar el finançament: "No s'assembla al concert econòmic"
Compromís adverteix que sense el País Valencià no es pot acordar "absolutament res"
BarcelonaAbans de la reunió entre l'Estat i la Generalitat, la consellera d'Economia, Alícia Romero, ha convocat els grups parlamentaris de Catalunya per explicar-los el contingut del pacte. Una explicació que es fa per cortesia, però que ha generat crítiques contra l'acord des de primera hora de la jornada. El vicepresident de Junts, Toni Castellà, ha assegurat en roda de premsa que el nou model “no s'assembla al concert econòmic” i que el pacte de la Comissió Bilateral Generalitat-Estat és “decebedor”. “Quan s'asseuen els socialistes a les dues bandes de la taula, hi perd Catalunya”, ha sentenciat Castellà, i ha afegit que per als juntaires “no hi ha nou model de finançament”. “No hi ha ni un euro més per a Catalunya [...]. Està molt lluny de les necessitats”, ha rematat, i ha afirmat que equival a “prorrogar” el dèficit fiscal.
Castellà també ha considerat que la possibilitat que siguin els funcionaris de la Generalitat i no els de l'Estat els que puguin recaptar l'IRPF no dona més autogovern a l'executiu sinó només “feina administrativa”. “Li farem la feina a l'Estat i serà ell qui decidirà quants diners es queden aquí”, ha resumit, i ha remarcat que els juntaires defensen la “cessió de tots els tributs” a Catalunya i també la capacitat de sobirania per decidir quants en tornen a Madrid. En aquest sentit, ha dit que també estan negociant amb el PSOE un finançament en aquesta línia, ja que ha recordat que forma part de l'acord de Brussel·les que van signar per investir Pedro Sánchez. Ara bé, ha admès que sense cap avenç “el president espanyol està en pròrroga i s'està acabant”.
D'aquesta manera, el també diputat de Junts ha qüestionat que l'acord sigui un pas endavant per a Catalunya, perquè no implica que surti del règim comú de les comunitats autònomes, i ha deixat en l'aire el seu suport al Congrés dels Diputats. “No hi ha cap motiu perquè Junts avali la proposta”, ha dit, i ha afegit: “Tot el que s'aproximi a llei pròpia per sortir de la LOFCA i a la sobirania pròpia tindrà el nostre suport; el que quedi molt lluny del nostre model de concert no tindrà el nostre suport”.
Cal tenir en compte, doncs, que el nou finançament ha de passar pel Congrés dels Diputats i ha d'obtenir l'aval de la majoria plurinacional. Fins ara no només Junts havia expressat dubtes, sinó també diversos partits com Compromís. El mateix portaveu del partit valencià, Joan Baldoví, ha advertit que la revisió del model no es pot circumscriure només a Catalunya i ha deixat clar que sense el País Valencià “no pot acordar-se absolutament res”. En aquest sentit, fonts de la formació han recordat que sense finançament valencià Compromís no donarà suport a la proposta per a Catalunya en el pas pel Congrés —informa Andrea Zamorano.
Precisament, el partit de Yolanda Díaz, per calmar els ànims, ha celebrat que s'obri el debat del finançament, però ha remarcat que ens trobem en una fase “incipient”. A parer seu, cal aprofitar la reforma per escapçar la possibilitat que la Comunitat de Madrid d'Isabel Díaz Ayuso rebaixi els impostos: “Recordem que ha eliminat pràcticament l'impost de patrimoni, però després demana més recursos a l'Estat. Així acaben sent els ciutadans de Galícia o de Castella i Lleó els qui han de pagar les rebaixes fiscals que Ayuso fa als seus amiguets amb les rendes més altes”.
Els comuns, optimistes
La valoració de Junts i Compromís contrasta amb la dels comuns, que són socis del PSC al Govern i formen part de Sumar. Per al portaveu al Parlament, David Cid, el nou model de finançament és un “pas endavant” i també es mostra optimista sobre el suport que pot obtenir el model (s'ha de reformar la LOFCA i dues lleis més que se'n deriven) al Congrés. Una actitud que ha contrastat amb Esquerra, també soci del PSC i promotora del nou finançament, que ha sigut més escèptica: “Cal menys escenificació i més concreció”.
Pel que fa a la resta de grups parlamentaris, han optat per no assistir a la trobada amb el Govern sobre el nou finançament: no hi eren ni el PP, ni Vox ni Aliança Catalana, com tampoc la CUP. Des de la formació anticapitalista, Laia Estrada sí que ha volgut dir-hi la seva. Ha considerat que aquest tipus de trobades són una “autèntica farsa” i que el seu objectiu és “dissimular que la Generalitat està presidida pel delegat de la Moncloa”. “No volem legitimar una operació de màrqueting del PSC”, ha reblat. A parer seu, el finançament singular “és un fake, igual que el traspàs de Rodalies”. El PP, en roda de premsa des de la seva seu, ha criticat que la proposta de finançament no pot ser “singular i generalitzable” alhora: “No ens ho creiem”, ha dit el secretari general dels populars, Santi Rodríguez.