Partits polítics

Multa de 380.000 euros a Junts per saltar-se el límit de despesa electoral a les municipals

El Tribunal de Comptes també sanciona Aliança Catalana amb 431 euros per excés de depesa als comicis de 2023

El líder de Junts, Carles Puigdemont, al costat de la diputada i vicepresidenta del partit, Míriam Nogueras, i el secretari general, Jordi Turull.
29/10/2025
2 min

BarcelonaA l'abril hi va haver el primer avís, i finalment la sanció ha arribat: el Tribunal de Comptes ha imposat a Junts dues multes per haver-se saltat la legislació electoral sobre campanyes a les eleccions municipals del 2023. Després de supervisar la comptabilitat electoral de Compromís Municipal, la marca municipalista dels juntaires, l'ens fiscalitzador ha determinat que va ultrapassar els límits de despesa que la llei del règim electoral general (Loreg) imposa per a aquestes convocatòries. I la suma total que el partit de Carles Puigdemont ha de pagar s'enfila fins als 383.317,96 euros.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Quina és la norma que Junts ha infringit? D'acord amb l'article 193.2 de la Loreg, les candidatures que es presentin als comicis municipals han de respectar uns límits de despesa en les campanyes, que s'estableixen en funció del nombre d'habitants de les circumscripcions on es presenten i de la proporció de municipis on concorrin a cada província. El fet d'excedir-los en més d'un 10% suposa una infracció "molt greu" de la llei electoral, i comporta multes. Aplicant aquestes limitacions, Junts no podia depassar els 1,4 milions d'euros, i en va gastar un 22,91% més (uns 314.000 de més). Per tot plegat, el Tribunal de Comptes conclou que Junts ha de fer front a una primera sanció de 377.591, 68 euros, segons ha pogut comprovar l'ARA.

La segona multa al partit de Carles Puigdemont és més biaxa, de 5.726,28 euros. El Tribunal de Comptes l'hi imposa per haver dedicat més d'un 20% de la despesa a publicitat exterior, incomplint també el que marca la llei. En tots dos casos, Junts ha acceptat la sanció, la qual cosa li dona dret a beneficiar-se d'una reducció, però també implica renunciar a emprendre cap ofensiva legal contra la resolució en qüestió. Consultat per aquest diari, el partit ha rebutjat fer cap valoració sobre aquest procediment.

Aquestes sancions es van imposar en un ple del Tribunal de Comptes celebrat al juliol, on també es van detectar incompliments en tres formacions més, una de les quals és la catalana Babord, marca de les esquerres alternatives a Vilassar de Mar, que va rebre una multa de 51 euros.

Noves sancions

En una nova tongada de sancions feta pública aquest dimarts, el Tribunal de Comptes ha imposat multes a catorze candidatures municipalistes més per infraccions similars. Entre elles hi ha Aliança Catalana, a qui li ha tocat pagar 431,54 euros, també per haver gastat un 10% més del que la llei li permet a la campanya de les municipals. Ara Decidim Ripollet haurà d'abonar també 1.007, 65 euros per la mateixa raó.

Són quantitats a molta distància de les imposades a Junts, la formació que ha hagut de pagar una multa més alta en tota la fiscalització de la comptabilitat electoral de les municipals del 2023 que el Tribunal de Comptes ha fet fins ara. La següent en el rànquing és EH Bildu, a qui es va sancionar amb dues multes d'un total de 245.392,82 euros el novembre del 2024, en la primera tanda de revisions.

stats