Puente insta Catalunya a aclarir-se amb Rodalies: "O tallem línies o fem obres mentre prestem el servei"
El ministre demana disculpes pel caos ferroviari, però nega que es produeixi per la falta d'inversions
Barcelona / MadridEl caos a Rodalies, especialment sonat al març, ha arribat aquest dimecres amb força al ple del Congrés. Amb el debat sobre l'abast real del traspàs pactat entre el PSOE i ERC planant sobre la sessió, el govern espanyol s'ha defensat davant les crítiques de partits i usuaris catalans. I si bé ha demanat disculpes per les repetides incidències de les últimes setmanes, el ministre de Transports, Óscar Puente, les ha atribuït majoritàriament a les obres de millora de la xarxa ferroviària. "O tallem línies o fem obres mentre prestem el servei", ha deixat anar, defensant-se de les crítiques i traslladant la "disjuntiva" als catalans: "Siguem conscients que si compatibilitzem la prestació del servei i les inversions, les incidències continuaran".
Puente ha intervingut en resposta a una interpel·lació d'ERC, en la qual la diputada republicana Inés Granollers ha denunciat el "caos instaurat" als trens de Catalunya. Mentre parlava, de fet, Renfe informava de nous retards a les línies R2 Sud, R14, R15, R16 i R17 per dues incidències, a les instal·lacions entre Cunit i Sant Vicenç de Calders i entre Garraf i Sitges. "Vostè sap com pateix la gent? Pensin en la ciutadania", ha dit al ministre, a qui també ha retret la falta d'inversions en Rodalies. En el torn de resposta, Puente ha demanat "disculpes" als usuaris, però ha rebutjat taxativament les acusacions d'Esquerra: "Les incidències en cap cas són degudes a la falta d'inversió. Al contrari [...], la majoria són degudes precisament a la confluència d'actuacions i la posada en servei d'infraestructures renovades".
La intervenció del titular de Transports ha arribat després que a la sessió de control el mateix president espanyol, a qui el republicà Gabriel Rufián ha preguntat per l'"infern" de Rodalies, expressés "l'empatia" amb els usuaris i, tot seguit, reivindiqués "l'augment del pressupost" estatal per millorar el servei. Puente s'hi ha sumat: "No nego que a Catalunya hi ha hagut un dèficit d'inversió durant molts anys [...] però no estem de braços plegats". I ha afegit que "l'increment de les inversions és innegable" perquè el 2024 Catalunya va ser "la comunitat amb més inversió".
El ministre assenyala el "vandalisme"
El ministre, amb tot, ha repassat un a un tots els problemes ferroviaris de l'últim mes i n'ha destacat les causes per apuntalar el seu relat. Ha esmentat les obres del túnel de Roda de Berà, la implementació del tercer carril del Corredor Mediterrani i els treballs de condicionament de l'estació de Sants, entre altres, juntament amb motius "externs" com la meteorologia i la "maniobra incorrecta" d'un maquinista.
Ha subratllat, també, les incidències causades per actes de vandalisme i ha acusat els partits catalans de no condemnar-lo: "Vull recordar-los que més de la meitat dels actes de vandalisme a tota la xarxa ferroviària espanyola es produeixen a l'àrea de Barcelona, i això són molèsties per a tots els usuaris dels ferrocarrils a Catalunya".
Al tram final de la intervenció, Puente s'ha mostrat "dolgut" per l'actitud dels partits catalans i els ha demanat "altura de mires". "Entenc el cabreig de la gent, però no fem cap bé si des de la política encara encenem més la gent i no expliquem coses. No podem dir als ciutadans a Catalunya, en la seva desesperació, que el problema és la falta inversions. És tirar gasolina al foc", ha dit, reiterant que "s'està treballant molt en la xarxa ferroviària" i que "arribaran els resultats".
Catalunya, la cinquena per la cua en execució
Què hi ha de cert en les paraules de Puente? En els últims anys el govern del PSOE ha impulsat la inversió ferroviària a Catalunya –amb 2.222 milions des del 2018– i el 2024 es va assolir el rècord de 607 milions pressupostats en Rodalies. Però una altra cosa és l'execució de la inversió. Per exemple, en el cas del primer semestre del 2023 –l'últim període amb dades disponibles–, Adif (sense tenir en compte l'alta velocitat) havia executat 94 milions d'euros de 1.080 milions previstos per tot l'any i l'operadora Renfe poc més de 36 milions d'una inversió prevista de 151 milions.
Amb tot, si mirem una mica més enrere, les dades d'execució pressupostària del ministeri d'Hisenda entre el 2015 i el primer semestre del 2022, analitzades per l'ACN, situen Catalunya en el cinquè lloc per la cua de l'Estat en inversions territorialitzades de Renfe, Adif i Adif-Alta Velocitat. Durant aquest període es van projectar inversions per valor de 6.194 milions d'euros a les demarcacions catalanes vinculades a les tres empreses ferroviàries. Però la despesa real va ser de 2.171 milions d'euros en el mateix període, un 35,1% del total, un percentatge inferior al de la mitjana espanyola (41%) i deu punts per sota de la Comunitat de Madrid (45,8%).
En el debat de les inversions, a més, hi ha un altre factor a tenir en compte: la bretxa entre els diners destinats a la xarxa ferroviària convencional i els de l'alta velocitat. Ho demostra l'estudi d'infraestructures de transport de l'Airef (Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal) publicat l'any 2022: entre els anys 1990-2018 es van invertir 3.600 milions en serveis convencionals com Rodalies, que aglutinen el gruix de passatgers, per 55.888 milions a l'alta velocitat.
Prop de 200 obres simultànies
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha intentat justificar aquest dimecres el mes de caos a Rodalies. En una compareixença al Parlament ha defensat les gairebé 200 obres que s'estan fent simultàniament a tota la xarxa. Es tracta de mesures com renovacions de catenàries, millores en la senyalització, supressió de passos a nivell, remodelació d'estacions, duplicació de vies i creació de nous ramals que el Govern preveu que acabin abans del 2027. A més, ha recordat que hi ha un pla de mesures urgents per aquest any amb què volen millorar la comunicació amb els usuaris, perquè puguin estar al corrent de les incidències, i reforçar la seguretat al servei.
Paneque ha admès que la xarxa actual és "fràgil, poc fiable i té mancances", però també ha reivindicat l'aposta de l'executiu català per aconseguir millores a "curt i mitjà termini". Per això, ha fet una crida a la resta de grups parlamentaris per treballar conjuntament i els ha demanat que no aprofitin la situació per treure'n rèdit polític. "Catalunya no entendria una disputa política sobre una qüestió estructural com aquesta", ha etzibat.