PAREU MÀQUINES

Titulars creatius contra derrotes futbolístiques

El debut de la selecció espanyola al Mundial, amb derrota sonada, ha aguditzat l’enginy dels diaris, que exhibien ahir un ample catàleg de portades amb jocs de paraules i acudits, alguns més sentits que d’altres, esclar. Hi havia tremendisme, com el del Marca : primera pàgina pràcticament negra, al mig una foto minúscula i el titular “Arregleu això”. L’ As titulava un “Sinistre total” que movia també a la compassió. En canvi, a Catalunya es notava més humor. “Divendres 13”, deia el Mundo Deportivo. Roja de vergonya”, clamava El Periódico. I L’Esportiu titulava “Marca España”, amb evidents intencions processo-punitives. Perquè, vaja, jo diria que qui va marcar, i de valent, va ser Holanda.

Però també a Madrid hi havia qui s’atrevia amb l’enfocament graciós. La Razón es permetia una expansió humorística a costa de la desfeta de la roja i titulava “ España fuera de sus casillas ”, que deixo en castellà per no rebentar el doble sentit: la foto era la del porter Iker Casillas (per si el nivell en futbol del lector és similar al meu). Un altre recurs habitual va ser el de jugar amb la paraula mundial : “Espanya pateix una humiliació mundial” ( Diario del Alto Aragón ), “Ridícul mundial” ( El Correo ) o “Daltabaix mundial” ( El País ), per esmentar-ne alguns.

Per cert, ten points per a l’anunci de portada del Marca. Una colònia de Paco Rabanne que mostra un home hipermusculat aguantant a l’espatlla un enorme trofeu esportiu. Nom de la colònia? Invictus. No exactament el millor dia per publicar-lo. I una felicitació: cap diari ha titulat “La roja abdica”. Tenint en compte l’historial d’aquestes dues últimes setmanes -el rei, Duran, Susana Díaz-, encara hem estat prou de sort.