Cultura 17/07/2013

Els artistes no veuen negoci en Spotify

Músics com Thom Yorke acusen la plataforma de retornar beneficis ridículs. Val la pena regalar la música?

Xavi Serra
3 min

BarcelonaProp de 24 milions d'usuaris estan encantats de l'existència de Spotify. Més de 6 milions ho estan fins al punt de pagar mensualment 9,95 euros per tenir privilegis d'usuari premium. Gràcies a Spotify, les discogràfiques estan capitalitzant un sector -la descàrrega en streaming- que amb la pirateria només portava maldecaps. Però no tothom està content amb Spotify: Thom Yorke, el cantant de Radiohead, anunciava dilluns passat a Twitter que retirava les cançons del seu disc en solitari i les de l'altre grup en què milita, Atoms for Peace, del servei de música en streaming . El motiu? "Els números no quadren -piulava Yorke-. Als segells petits i als nous artistes no els arriba ni per pagar la llum. No és just".

Yorke no és la típica estrella enrabiada perquè als xecs cada any hi ha menys zeros. Radiohead, el seu grup, va commocionar el món de la musica quan el 2007 va oferir la descàrrega del disc In rainbows a canvi del preu que es considerés just. Al cantant se li pressuposa, doncs, una posició favorable a les noves fórmules de comercialitzar la música.

Però Yorke no és l'únic que carrega contra els serveis de streaming per les quantitats ridícules que retornen als artistes. Damon Krukowski, dels veterans indie Galaxie 500, explicava en un article que per 5.960 reproduccions del single Tugboat Spotify va pagar-li 0,79 euros. David Lowery, el líder de la banda americana Cracker, feia públic fa unes setmanes que Pandora, un servei de ràdio en streaming , només va pagar-li 12,85 euros per un milió de reproduccions del single Low . I Santi Balmes, de Love of Lesbian, comentava fa mesos en una entrevista que els cinc components del grup s'havien repartit només 400 euros per dos milions d'escoltes.

1.000 milions per als artistes

Spotify es defensa de les crítiques amb números. L'empresa assegura que en els seus prop de cinc anys de vida ha aportat als artistes 500 milions de dòlars i, enguany, espera arribar als 1.000 milions. Però la companyia és particularment opaca pel que fa al percentatge d'aquesta xifra que paga a les quatre majors -Universal, Emi, Warner i Sony- i el que reben la resta de discogràfiques i segells independents. "En general, en el negoci digital, el repartiment no és equitatiu -afirma Joan Carles Doval, de la discogràfica Picap-. Però a les plataformes streaming la diferència entre multinacionals i independents és escandalosa". Doval calcula que per recaptar 1.000 euros necessita al voltant de 200.000 reproduccions. Els beneficis de les majors , estima, són molt superiors.

Un dels problemes per valorar si Spotify paga poc és l'absència d'un preu fix per reproducció. La companyia diferencia entre ingressos generats per reproduccions d'usuaris premium i usuaris normals. Segons Albert Torres, director del distribuïdor de continguts digitals Orchard, per igualar el rendiment d'una descarrega a iTunes un artista necessita unes 70 escoltes d'usuaris premium o 500 d'usuaris no premium . "A Suècia, on hi ha més un milió d'usuaris premium , els ingressos per streaming digital superen els de les vendes físiques", assegura Torres. Però a l'estat espanyol, on els premium encara són pocs, els beneficis són encara irrisoris per molts segells. Jordi Llansamà, responsable de B-Core, calcula que els seus ingressos de Spotify no arriben als 4.000 euros a l'any. Els artistes del segell es reparteixen entre el 25% i el 50% en funció de les escoltes. I Marçal Lladó, del segell Bankrobber, tot i no voler parlar de xifres, admet que l'impacte econòmic de Spotify és "petitíssim".

Tanmateix, el sentiment comú en el sector musical català és que tot i la poca rendibilitat de tenir el catàleg a Spotify, val la pena ser-hi. "Per nosaltres l'important és que posa la música a l'abast de la gent", explica Lladó. Llansamà afegeix que la plataforma és, simplement, "un aparador més per al segell, una eina útil que suma". Però qui millor ho resumeix és Ruben Sierra, veu i guitarra de La Pegatina: "Si no ets a Spotify és com si no existissis".

"En general, Spotify no és un bon negoci per als artistes, perquè només aporta les escorrialles -diu Doval-. Dit això, és bo que existeixin serveis de streaming . Amb la pirateria que tenim a Espanya, és important comptar amb plataformes legals que funcionin. I la veritat és que té una incidència important a nivell promocional". Mentrestant, Spotify demana temps per consolidar-se. "Si aconseguim el volum d'usuaris premium de Netflix -20 milions-, pagarem més als artistes que iTunes", pronosticava D.A. Marshall, directiu de Spotify. "Però de moment ja hem aconseguit un impacte positiu en la generació dels 18 als 29 anys, que fins ara no havia pagat mai per la música", presumia.

stats