REBAIXES

El comerç espera estendre a les rebaixes el bon resultat de Nadal

Pimec xifra en un 5% l'augment de vendes durant les festes

Optimisme contingut, mal dissimulat, per iniciar avui mateix les rebaixes d'hivern. Després d'unes campanyes molt modestes i del desastre de la de l'any passat, els comerços encaren amb il·lusió l'inici d'aquest 2014. Com és habitual, la primera setmana serà la més forta i és quan s'assolirà el 60% de la facturació del període. La roba, el calçat i els productes de parament de la llar seran els més venuts, com també és tradició, segons explica la patronal Pimec Comerç, que es mostra esperançada en l'arrencada de la campanya.

També el secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, preveu unes rebaixes millor que les de l'any passat, que van marcar un rècord negatiu, amb una caiguda de vendes de prop del 10%. "Hem de tenir present que l'any passat hi va haver l'impacte negatiu per l'augment de l'IVA. Aquest any notem que la por ha desaparegut, veiem una mica més d'alegria i ànim, cosa que podria suposar un increment d'activitat d'entre el 3% i el 5%. Tot i aquest augment, suposaria tornar als nivells del 2011", remarca Fraile.

Malgrat l'atonia del consum durant bona part del 2013, l'activitat es va començar a animar durant la tardor i, sobretot, amb l'arribada del pont de principis de desembre.

Segons un primer balanç de Pimec Comerç, el volum de vendes de la campanya nadalenca ha repuntat un 5% respecte a la del 2012. Això sí, el president d'aquesta organització empresarial, Alejandro Goñi, matisa que "l'última campanya va ser tan dolenta que era difícil superar-la". No obstant, Goñi assenyala que "els comerciants catalans observen amb optimisme aquesta millora i esperen que continuï durant el 2014". Un to igualment positiu es desprèn de les declaracions de l'Associació de Grans Empreses de Distribució (Anged), que considera que la bona marxa comercial dels últims mesos del 2013 farà augmentar la mitjana de tancament de tot l'any. La valoració del Nadal i de les perspectives per les rebaixes és, doncs, coincident.

Una legislació massa confusa

Una cosa ben diferent són les diferents estratègies per incrementar les vendes, que depenen bàsicament de la grandària del punt de venda i de la interpretació de les normatives. Alejandro Goñi alerta que "l'embolic legislatiu sobre el comerç ha permès que grans distribuïdors hagin fet rebaixes durant la campanya de Nadal i això, evidentment, perjudica els petits". Per la seva banda, l'Anged va demanar divendres que els establiments del centre de les ciutats poguessin obrir fins a la mitjanit la vigília de Reis per afavorir les compres d'última hora.

El comerç és un dels sectors més castigats per la crisi: entre el 2008 i el 2012 ha perdut 3.404 locals i 46.300 llocs de treball, segons informa Efe. Les fonts consultades expliquen que el punt de partida de les rebaixes aquest any depèn directament del comportament de l'activitat nadalenca que acaba de finalitzar, i indiquen que la percepció que l'economia millorarà és bàsica per al canvi d'actitud del consumidor.

Amb tot, hi ha indicadors econòmics que no aporten gaire alegria, com el nivell d'endeutament de les famílies, que va tornar a pujar al novembre per primer cop en quatre mesos, o les retallades en els crèdits que donen els bancs, que es mantenien en el 10% a l'octubre, segons dades publicades per l'Associació Espanyola de la Banca (AEB).

Miquel Àngel Fraile adverteix que tot i que la situació hagi millorat "tenim els mateixos nivells d'atur". A més, Alejando Goñi considera que l'actitud del consumidor "segueix sent més reflexiva que compulsiva, ja que la incertesa dels últims anys ha canviat els hàbits de consum en la nostra societat".

Més continguts de

El + vist

El + comentat