ENERGIA
Societat 15/07/2014

Govern i ecologistes coincideixen: no cal una MAT per Collserola

REE va presentar l’estudi d’impacte ambiental tard i ja ha caducat

Albert Solé
3 min

BarcelonaLa Generalitat coneixia el traçat que Red Eléctrica de España (REE) ha dissenyat per a la línia de molt alta tensió (MAT) per Collserola des de fa mesos -un traçat que l’ARA va revelar ahir-, però no l’ha arribat a valorar perquè l’operador elèctric el va enviar massa tard. El departament d’Empresa i Ocupació no creu que aquesta línia sigui necessària -el 24 d’abril al Parlament, el conseller Felip Puig va dir que era “inviable”-, un punt en què coincideix amb els ecologistes de la Plataforma Cívica en Defensa de Collserola. “No volem entrar a valorar aquest traçat perquè creiem que no cal aquesta MAT, hauríem de centrar els esforços a evitar que es faci i a racionalitzar les línies que ja passen pel Parc”, explicava ahir el seu portaveu, Oleguer Farràs. La diferència és que els ecologistes diuen que cap MAT és necessària, mentre que el Govern no pensa igual. “Tant de bo que les administracions posin totes les traves possibles a REE perquè aquesta línia no es construeixi mai”, comentava Farràs.

La Generalitat no vol tramitar-lo

La plataforma es va sorprendre amb la informació d’aquest diari perquè havia vist un traçat de la MAT que Barcelona Regional -agència pública de planejament estratègic, urbanisme i infraestructures- tenia completament diferent. REE va fer tres propostes de corredors diferents, però va triar la que va publicar l’ARA per fer l’estudi d’impacte ambiental, que va presentar fa mesos a la Generalitat, l’encarregada de fer la tramitació i exposició pública. L’estudi d’impacte va passar primer per la secretaria de Medi Ambient del departament de Territori i Sostenibilitat, i es va aturar a la direcció general d’Energia i d’Empresa i Ocupació. Des de Territori ahir no van voler fer cap comentari sobre la MAT per Collserola, mentre que un portaveu d’Empresa i Ocupació va explicar a l’ARA que REE va presentar l’estudi quan faltava només un mes perquè caduqués -els estudis caduquen al cap de dos anys d’haver sigut redactats si no s’han aprovat-, i no tenia sentit tramitar-lo. Malgrat no iniciar els tràmits habituals, el departament va fer un informe desfavorable de la línia l’abril passat -un fet poc habitual-, tot i no entrar en el fons de l’estudi, tal com va fer amb els altres dos projectes pendents de MAT a Catalunya, la de la Secuita i la d’Isona. “El motiu és que si l’Estat no considera prioritàries aquestes línies per fer una excepció a la moratòria del 2012 a la planificació energètica, la Generalitat no cal que en faci un informe favorable”, comentava ahir el portaveu d’Empresa. Avui, l’estudi que va elaborar REE ja està caducat, i hauran de començar els tràmits des de zero, tot i que podrien presentar exactament el mateix traçat perquè ni Medi Ambient ni Energia s’han pronunciat explícitament en contra del traçat.

“Pel cor del Parc Natural”

Com que l’estudi d’impacte ambiental de la línia entre Santa Coloma de Gramenet i Sant Just Desvern per Collserola no s’ha tramitat, tampoc s’ha posat a exposició pública, i, per tant, pocs ciutadans coneixien les intencions de REE. Això li ha passat al gerent del Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola, Marià Martí. El traçat que havien ensenyat a Martí tampoc era el que va veure publicat a l’ARA. “Aquest traçat passa pel cor del Parc Natural i travessa zones naturals, i l’objectiu del consorci és anar alliberant l’interior del parc”, lamentava el gerent.

stats