EDUCACIÓ, ELS RESULTATS ACADÈMICS
Efímers Tema del dia 04/12/2013

Suspens en ciències i aprovat just en matemàtiques

Catalunya només supera la mitjana de l'OCDE en comprensió lectora

Elisabet Escriche
3 min

BarcelonaSuspès en competència científica, aprovat just en comprensió matemàtica i bé en comprensió lectora. Aquests són els resultats que Catalunya ha obtingut en l'informe PISA 2012, que es va fer públic ahir. L'informe, fet per l'OCDE, surt cada tres anys i avalua estudiants de 15 anys de 65 països diferents. El Japó encapçala el rànquing -se situa en primera posició en lectura (538) i en ciències (547) i segon en matemàtiques (536)-, però si s'hi incorporen la regions qui passa a dominar les tres competències és Xangai (Xina), tal com va passar fa tres anys.

Els autors de l'informe alerten que, tot i l'increment d'un 35% en la despesa d'ensenyament des del 2003 i dels "nombrosos" esforços de reforma a escala estatal i autonòmica, tant els estudiants catalans com els espanyols s'han estancat respecte als resultats de l'informe del 2009. En competència científica, Catalunya obté 492 punts, cinc menys que el 2009 i deu menys que el 2003. La xifra està per sota tant de la mitjana de l'OCDE (501) com d'Espanya (496), i queda lluny -en desena posició- de les autonomies espanyoles que encapçalen el rànquing: Castella i Lleó (519), Madrid (517) i Astúries (517).

En matemàtiques és on clarament s'exemplifica l'estancament. Catalunya obté 493 punts, només un punt per sota de la mitjana de l'OCDE i nou punts per sobre de l'espanyola. Tot i així torna haver-hi molta distància respecte a les primeres autonomies, que són Navarra (517), Castella i Lleó (509), el País Basc (505) i Madrid (504).

Comprensió lectora (501) és l'únic àmbit en què l'alumnat català ha millorat i ha aconseguit sobrepassar la barrera psicològica marcada pel departament d'Ensenyament del mig miler de punts, cosa que la situa com la cinquena comunitat més ben valorada, tot i que és superada novament per Madrid (511), Navarra (509) i Castella i Lleó (505). Alhora, està per sobre de la mitjana de l'OCDE (496). La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va assegurar que és "lògic" que s'hagi obtingut una bona puntuació en aquest àmbit perquè ha estat un dels "eixos" del seu departament en aquesta legislatura.

Rigau i la diversitat d'alumnat

Rigau va atribuir l'estancament dels resultats a la diversitat de l'alumnat català. "És lògic que, si una comunitat autònoma té un índex de nouvinguts baix, les puntuacions també siguin diferents", va indicar. "Castella i Lleó ha obtingut més bons resultats perquè té una població més clàssica i homogènia", va exemplificar. Per defensar la seva tesi, el departament va analitzar els resultats de l'alumnat segons la seva provinença. Els estudiants nadius catalans van obtenir més bons resultats -504 en matemàtiques, 511 en lectura i 502 en ciències- que els procedents d'altres països, que van assolir 433 punts en competència matemàtica, 444 en comprensió lectora i 436 en competència científica.

Rigau va fer una defensa de l'actual sistema educatiu català i va puntualitzar que l'objectiu de Catalunya és mantenir-se en el grup del Regne Unit o França, tal com ha passat en matemàtiques i comprensió lectora. La consellera, però, va reconèixer que cal millorar en competència científica. Per aconseguir-ho, va anunciar la divulgació d'un pla d'orientacions metodològiques en aquest àmbit -que ja estava previst abans que es donés a conèixer l'informe PISA- a partir del mes de gener i que les escoles podran aplicar a partir del curs vinent. La consellera va recordar que el departament ja va reforçar matemàtiques el juliol del 2012 perquè hi havia detectat algunes carències. Concretament, va augmentar les hores docents als cursos de segon i tercer d'ESO i va donar orientacions pedagògiques per millorar els àmbits que anaven més fluixos, com "l'espai i forma".

Discrepàncies amb el ministeri

La consellera va discrepar amb la lectura dels resultats que va fer la secretària d'estat d'Educació, Montserrat Gomendio. La portaveu del ministeri va justificar la implantació de la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (Lomce) per posar fi a la desigualtat dels resultats entre les comunitats. "És una visió interessada", va deixar clar Rigau. La consellera va recordar que els millors resultats s'han aconseguit en autonomies governades pel PP però amb una llei d'educació que era socialista. També va alertar que amb la llei Wert és molt probable que els resultats millorin en el pròxim informe PISA perquè la reforma preveu que els estudiants que repeteixin més de dos cops abans de 3r d'ESO siguin derivats a la FP bàsica i, per tant, no s'incloguin en el PISA.

stats