La méteo

La calorada no afluixa: pic tòrrid avui al nord-est amb gairebé 40 °C

Els ruixats de dimecres a la tarda només arribaran al Pirineu occidental

El sol tornarà a ser el protagonista absolut a bona part del país.
3 min

BarcelonaEns trobem immersos en una calorada sostinguda que està acostant aquest juny a la primera posició del podi dels més càlids des que es tenen registres, amb molts dies consecutius de temperatures atípicament altes arreu, tant de dia com de nit. Dimarts de Sant Joan va ser el dia més càlid del que portem d'any, i aquesta situació es mantindrà de cara a avui dimecres, fins i tot amb un pic tòrrid al nord-est que pot deixar màximes properes als 40 ºC en aquesta zona. La calor afluixarà una mica dijous, però entre divendres i el cap de setmana tornarà a disparar-se. Tot plegat en un context de temps molt estable i de domini del sol, ja sense els ruixats i les tronades extenses dels últims dies (trobareu totes les dades d'aquestes precipitacions i de la calor extrema al final d'aquesta informació).

Mapa de previsió per a aquest dimecres al matí.

Dimecres: pic tòrrid al litoral i prelitoral nord

Les màximes d'ahir dimarts van ser especialment elevades a Ponent i en comarques de Barcelona, però de cara a avui dimecres la calorada es farà notar de valent a tot el litoral i al prelitoral central i nord, on es viurà un pic tòrrid a causa del vent reescalfat del sud, que bufarà moderat a l'interior sud, a l'Empordà i en zones elevades. La temperatura màxima superarà àmpliament els 35 o 37 °C en comarques interiors i prelitorals, i els 31 °C o 32 °C a la mateixa línia de la costa, amb una mar que ja no refresca pràcticament gens a causa de la seva elevada temperatura. Fins i tot en zones del nord-est, com ara l'interior de l'Alt Empordà, es poden fregar o assolir localment els 40 ºC. En canvi, el mercuri ja començarà a recular lleugerament a Ponent.

Mapa de previsió per a aquest dimecres a la tarda.

A més, el sol tornarà a ser el protagonista amb pols en suspensió. Només cauran alguns ruixats de tarda al Pirineu occidental, i al tard potser al nord de Ponent. Res a veure amb els forts aiguats o pedregades dels últims dies. El Servei Meteorològic de Catalunya manté actiu un avís per calor intensa que afecta algunes comarques del litoral tarragoní (Tarragonès i Baix Penedès) i el litoral i prelitoral de Barcelona i Girona.

Dijous: la calor afluixa transitòriament

El temps es mantindrà estable dijous, amb un sol que novament assumirà tot el protagonisme i que només es veurà alterat per alguns intervals de núvols poc importants, sobretot a la tarda al Pirineu. La novetat serà que la temperatura recularà lleugerament respecte a inicis de setmana, tot i que en cap cas es notarà una refrescada important. Serà un miratge fruit de l'entrada d'una mica de tramuntana, a l'espera d'un nou pic de la calorada que arribarà durant el cap de setmana.

Balanç de la calorada i de les tempestes

La temperatura van pujar amb ganes ahir dimarts, dia festiu de Sant Joan, jornada que recordarem per la calor desfermada, amb màximes molt elevades arreu i fins ara el dia més càlid del que portem d'any. Moltes màximes es van moure entre els 35 i els 40 ºC, només per sota en zones de la costa i de muntanya. Destaquen els 40,6 assolits a Llimiana (Pallars Jussà), els 40,5 °C a Castellnou de Seana (Pla d'Urgell), 40,3 a Torres de Segre (Segrià) i 40 a Torroja de Priorat, Mollerussa (Pla d'Urgell) i a Seròs (Segrià). El mercuri també va pujar de valent al litoral i prelitoral central, amb 38,3 ºC a Vallirana, 38 a Castellbisbal, 37,6 a Terrassa o 37,2 a Sabadell. L'Observatori Fabra de Barcelona va assolir els 35,8, i es tracta del dia de Sant Joan més càlid des del 1914 i del segon dia de juny amb més calor en la seva sèrie centenària.

Les tronades de tarda han anat deixant aquests dies fortes tempestes i pedregades en algunes zones, sobretot del Pirineu i Prepirineu. Diumenge va ser el dia més inestable amb ruixats més extensos que van deixar fins a 53 l/m2 a Guardiola de Berguedà, 44 a Montesquiu o 42 a Orís (ambdós municipis a Osona), uns acumulats similars als de dilluns (56 l/m2 a Espot, 23 a Puigcerdà i 16 a Tírvia). A més, en tots dos dies la precipitació va anar localment acompanyada de tempesta i de calamarsa o pedra, cosa que ha provocat danys en camps de conreu. Durant la tarda del dia de Sant Joan les tempestes van ser especialment intenses a la Cerdanya, el Ripollès i la Cerdanya, amb 48 l/m2 a Guardiola de Berguedà, 31 a Núria (Ripollès) o 23 a Das (Cerdanya).

stats