Alerta vermella al País Valencià, a l'espera del retorn de les fortes pluges a Catalunya
Protecció Civil manté el pla Inuncat en fase d'emergència a les Terres de l'Ebre
BarcelonaLa inestabilitat no dona treva i avui serà una nova jornada de xàfecs i aiguats a casa nostra. De fet, tot i la treva matinal a gran part de Catalunya, des de mig matí plou amb moltes ganes al sud del litoral de València, raó per la qual l'Aemet ha activat l'alerta vermella en aquesta zona pels aiguats que s'estan produint. Plou especialment a la Safor i a la Ribera Baixa, on destaquen els 122 l/m² acumulats a Gandia, 102 dels quals caiguts en només una hora.
Els forts aiguats torrencials van afectar ahir sobretot les Terres de l'Ebre. La comarca més perjudicada ha estat la del Montsià, on molts barrancs van sortir ahir de la seva llera i els carrers es van convertir en autèntics rius. Les pluges han arribat a deixar localment prop de 200 l/m² en poques hores, provocant greus inundacions i incidències. I des de dissabte les acumulacions són extraordinàries en alguns casos (trobareu totes les dades i més imatges del temporal al final d'aquesta informació). Durant el cap de setmana les precipitacions també han estat importants i han provocat molts problemes al País Valencià i a les Balears, i avui el temps es mantindrà ben mogut.
La dana Alice i els vents marítims carregats d'humitat no donen treva, i avui dilluns es repetiran els aiguats. Després d'un matí tranquil a gran part de Catalunya -amb només alguns ruixats dispersos-, a partir de la tarda la pluja tornarà a guanyar terreny, i no només al sud del país. Hi ha moltes alertes activades per forts xàfecs i tempestes en més comarques de Catalunya, així com al País Valencià i les Balears. Protecció Civil manté activada l'alerta màxima per risc de pluges torrencials a tot el litoral sud, des d'Alcanar fins a Salou, després que ahir l'Inuncat entrés en fase d'emergència a tota la zona de l'Ebre.
Dilluns: nous xàfecs i fortes tempestes
La pluja tornarà en forma de nous xàfecs al sud del territori, amb més intensitat al Montsià i al Baix Ebre, així com a bona part del País Valencià i de les Balears. Les precipitacions es repetiran en zones on ja fa dies que plou de manera abundant i continuada. Durant el matí hi haurà una pausa de la pluja intensa, amb ruixats dispersos i en conjunt febles al centre i sud del país. Però atenció a la tarda, ja que les pluges tornaran a guanyar terreny a l'Ebre i al País Valencià, amb nous aiguats. Una franja de pluja que, amb el pas de les hores i fins a la nit, anirà circulant cap a més zones de la costa i del prelitoral en direcció nord, també de Barcelona i Girona. A més, avui també creixeran nuvolades de tarda que deixaran xàfecs i tronades molt irregulars que poden ser forts al Pirineu, Prepirineu, prelitoral i la Catalunya Central.
Dia mig ennuvolat però amb més clarianes i calma cap a Ponent i a l'Alt Pirineu, tot i que a la tarda augmentarà la inestabilitat arreu del país. A les Balears es mantindran els xàfecs i les tempestes, localment intenses, sobretot a partir de la tarda a Eivissa i Formentera. En els darrers quatre dies s'han arribat a acumular fins a 183 l/m2 a les Pitiüses, concretament a Sant Joan de Labritja. Al País Valencià la dana deixarà nous aiguats que, localment, poden superar els 40 o 50 l/m2 en poc més de mitja hora i amb acumulacions molt abundants en 24 hores. L'Aemet manté en alerta tot el País Valencià i gran part de les Balears.
Tot plegat amb un ambient poc fred, sense glaçades a cotes altes del Pirineu, i unes temperatures que, en general, experimentaran pocs canvis i es mantindran lleugerament per sobre del que tocaria a mitjans d'octubre. De fet, el termòmetre podria pujar una mica més a la Terres de l'Ebre i al País Valencià, tot i que les màximes es mouran entre els 21 °C i els 26 °C en general.
Dimarts i dimecres: no fa net del tot
La disposició dels centres d'acció atmosfèrics en l'àmbit europeu farà que, per les nostres latituds, continuem sota el domini del temps inestable i insegur, amb la possibilitat de pluja en bona part de la façana Mediterrània occidental. El responsable serà un potent anticicló, ubicat entre Anglaterra i Irlanda, que bloquejarà la circulació atmosfèrica habitual al nord del continent i farà que el temps sigui molt canviant a les nostres latituds. Caldrà confirmar, en els pròxims dies, la distribució i quantitat de pluja que acabarà caient, però en algunes comarques parlarem ja d'un octubre força plujós. I tot plegat quan tot just som a mitjans del mes.
En resum, tornarem a veure nous xàfecs al sud del país, així com a la façana costanera i al nord-est. A l'interior hi haurà més clarianes, sobretot a Ponent i al Pirineu lleidatà. Pocs canvis pel que fa a les temperatures.
Balanç de les pluges acumulades a Catalunya (dissabte i diumenge)
Els aiguats han estat torrencials al sud de Catalunya sobretot diumenge, però les acumulacions totals del cap de setmana són extraordinàries, especialment al Montsià. Els registres més destacats del dissabte són els 86 l/m² del Mas de Barberans, que sumats als 195 l/m² acumulats aquest diumenge sumen un total de prop de 280 l/m2 en 48 hores. Al Parc Natural dels Ports sumen un total de 191 l/m2 en els dos dies, a Aldover un total de 140 l/m² i als Alfacs sumen 160 l/m2. Tot i això, hi ha registres no oficials que superen els 300 l/m² a l'interior del Montsià. Destaca la intensitat de les pluges, ja que per exemple a Mas de Barberans 44 l/m² van caure ahir en només 30 minuts. Tot plegat ha provocat inundacions greus en poblacions com Godall i La Ràpita (Montsià) o el tall de l'AP-7 (totalment inundada) entre Freginals i Ulldecona.