Publicitat
Publicitat

Reciclar tindrà recompensa

Barcelona instal·larà sensors als contenidors i rebaixarà la taxa als veïns que seleccionin millor la brossa

Barcelona vol superar el sostre del 36% de recollida selectiva en què fa set anys que està estancada i arribar al 60%. Per això, el nou contracte de la neteja 2019-2027 que l’Ajuntament prepara per treure a concurs públic inclou canvis com ara la introducció de tecnologia als contenidors per controlar millor el reciclatge. La progressiva col·locació de sensors ha de permetre, d’una banda, fixar incentius per a les persones que reciclin millor i, de l’altra, tenir informació precisa de quan un contenidor està ple i, per tant, s’ha de buidar. El nou contracte, com va precisar ahir la tinent d’alcalde de l’àrea d’Ecologia, Janet Sanz, servirà per aplanar el terreny per poder anar introduint els canvis. A mitjà termini, va assegurar Sanz, es podrà saber si “cada ciutadà utilitza bé els contenidors i això repercutirà en el que paga”. Els sensors també permetran, òbviament, detectar qui en fa un mal ús.

Tot això no s’aplicarà des del moment que entri en vigor el nou contracte, l’1 de novembre del 2019, però el que sí que es vol és que els contenidors estiguin preparats per anar incorporant la nova tecnologia. S’espera, per exemple, que ja disposin dels sensors que han de permetre saber quan els contenidors estan plens i a quina velocitat s’han omplert. A mitjà termini es podran obrir i tancar els contenidors amb una targeta que identifiqui cada usuari o posar xips a les bosses perquè els sensors les puguin identificar. Aquest control permetrà a l’Ajuntament premiar els barris que reciclin millor amb descomptes a la taxa d’escombraries.

Contracte milionari

El contracte del servei de recollida és el de més envergadura de la ciutat: dura vuit anys —amb una pròrroga de dos més— i representa 307 milions anuals. Els plecs hauran de passar pel ple de finals de mes abans de sortir a concurs i, de fet, el de la neteja és un dels últims grans reptes que el govern d’Ada Colau té sobre la taula aquest mandat després dels revessos que van patir el tramvia i la multiconsulta en l’últim ple.

Un dels grans reptes que es marca el nou contracte, a més d’introduir aquesta tecnologia, és, com va avançar aquest diari, la millora del contenidor marró. Actualment es llencen a l’orgànica un 22% de residus que no hi haurien d’anar i l’objectiu del consistori és reduir aquest percentatge fins al 8%. Aquest pas s’emmarca en l’estratègia coneguda com a Residu Zero, que també preveu reduir la generació de residus per habitant fins als 1,2 quilos per dia (actualment, se’n generen 1,3 quilos per habitant i dia).

Per millorar la recollida de residus orgànics, el que es preveu és tant moure el contenidor marró per posar-lo, sempre que sigui possible, al costat de la resta de contenidors de recollida selectiva, com dissenyar una boca específica per a aquest contenidor, que sigui més de la mida de les bosses de brossa orgànica. La idea, tenint en compte que el carrer ja està prou saturat de contenidors, és tenir-ne menys però més ben col·locats.

El nou contracte també acaba amb les limitacions del contenidor groc, que no recollirà només envasos, sinó que admetrà tota mena de residus reciclables de plàstic i metall. La proposta també especifica la voluntat d’estendre a altres zones de la ciutat el sistema de recollida porta a porta que s’està provant a Sarrià. Però seran les empreses que optin al concurs les que especifiquin on i com ho preveuen.

Pel que fa a la neteja de carrers, el que es presenta és una estratègia “flexible” en funció de la zona de la ciutat —no és el mateix un carrer del centre que un de poc transitat— i de l’època de l’any —per exemple, intensificar-la en el moment de l’any en què cauen les fulles dels arbres—. Les empreses que optin al concurs també hauran d’oferir el servei obligatòriament amb vehicles lleugers elèctrics per reduir sorolls i emissions.

L’altre pilar de l’estratègia municipal pel que fa al nou contracte és millorar el control públic del servei. Sobretot, després de les irregularitats detectades a l’empresa FCC, que presumptament inflava les dades de les escombraries recollides per obtenir més ingressos.

Greenpeace, contra les hortalisses envasades

L’organització ecologista Greenpeace va encetar ahir una campanya a través de les xarxes socials per demanar als supermercats que no envasin fruites i hortalisses fresques. La iniciativa, que fa servir l'etiqueta #DespullaLaFruita, insta els usuaris a fotografiar verdures en safates de poliestirè o embolcallades amb film protector i penjar-les als seus perfils socials.

Més continguts de