Barcelona també vetarà les motos contaminants els dies d'episodi

La ciutat amplia els vehicles que tindran l'accés restringit a la zona de baixes emissions

L’Ajuntament de Barcelona farà extensiva a motos i ciclomotors que no tinguin l’etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT) la prohibició de circular els dies laborables amb més contaminació –els anomenats dies d’episodi ambiental– dins de l’àrea que s’ha definit com a Zona de Baixes Emissions. Serà a partir de desembre. L’anunci que va fer ahir el consistori coincideix amb la distribució per part de la DGT de les etiquetes que identifiquen aquests vehicles amb el distintiu, tal com ja van fer amb els turismes i furgonetes.

Amb aquesta mesura, el govern d’Ada Colau incorpora les motocicletes i els ciclomotors més contaminants als vehicles objecte de restriccions quan es declari un episodi –n’hi acostumen a haver un o dos a l’any–, amb la finalitat de millorar la qualitat de l’aire que es respira a la ciutat. La restricció serà en dies laborables des de les set del matí fins a les vuit del vespre.

La DGT ha publicat la classificació dels vehicles lleugers en virtut del seu potencial contaminador, de manera que els propietaris de motos i ciclomotors podran obtenir l’etiqueta que els correspongui a través de la xarxa d’oficines de Correus. Així, els titulars dels vehicles de dues rodes amb distintiu ambiental B, C, ECO o Zero Emissions residents a Barcelona podran adquirir les etiquetes identificatives de forma immediata a les 85 oficines de Correus de Barcelona, o obtenir-la en un termini de tres o quatre dies hàbils en qualsevol oficina de Correus de la resta de l’Estat pagant cinc euros.

Encara que la col·locació de l’etiqueta adhesiva és voluntària, igual que en els cotxes, l’Ajuntament ha recomanat portar-la en un lloc visible del vehicle per facilitar la identificació per part dels agents de la Guàrdia Urbana. Segons les dades de la DGT, el 40% de les motos i ciclomotors matriculats a Barcelona no tindran distintiu perquè es consideren molt contaminants i quedarien afectats en cas d’espisodi. En canvi, a un altre 40% d’aquests vehicles de dues rodes  els correspon la categoria C del distintiu (etiqueta verda), un 19% tenen el distintiu B i un 1% tenen el distintiu Zero Emissions.

Resultats desfavorables

El balanç d’emissions del 2017, publicat ahir pel Govern, constata que els valors mitjans d’alguns dels contaminants vinculats al trànsit i als vehicles dièsel, com el diòxid de nitrogen (NO2), van créixer a Barcelona i la seva rodalia. Els nivells d’aquest contaminant –que es tenen en compte per declarar episodi ambiental– van superar els límits anuals en cinc de les 68 estacions catalanes que el mesuren, en concret les situades en zones més exposades al trànsit.Les estacions on es van superar els límits anuals de NO2 van ser a l’àrea de Barcelona, del Vallès i del Baix Llobregat.

Malgrat això, el departament de Territori i Sostenibilitat va destacar que els nivells d’aquest gas contaminant van quedar per sota que el 2015 i va recordar que l’any passat hi va haver un augment de la mobilitat pel context de recuperació econòmica. Tot i això, va insistir, l’increment de les emissions va ser inferior al que va créixer el trànsit rodat. El departament també va subratllar l’increment del 3,3% en l’ús del transport públic durant el 2017, un augment superior al repunt del trànsit de vehicles privats, que va ser del 2,7%.

Més continguts de