Societat 25/05/2020

Polèmica pel fitxatge de l'exassessor creatiu de Carmena a l'Ajuntament de Barcelona

JxCat demana explicacions a Colau per pagar una campanya i després contractar Ignacio Martínez Padilla

Ara
2 min
Una imatge d'arxiu de l'alcaldessa Ada Colau en un ple

BarcelonaEl govern municipal de Barcelona ha fitxat com a director creatiu de l'Ajuntament Ignacio Martínez Padilla, que ja va ocupar el mateix càrrec a l'Ajuntament de Madrid quan hi governava Manuela Carmena (2016-2019). Segons consta a la web de l'Ajuntament, el dia 9 de maig es va formalitzar un contracte de serveis amb Martínez Padilla anomenada Creativitat campanya COVID per valor de més de 17.000 euros. Cinc dies després, un decret d'alcaldia nomenava Martínez Padilla com a nou assessor de la direcció d'alcaldia de Barcelona, amb un sou de 68.027 euros anuals.

La primera campanya –la que suposadament es fa referència al contracte amb el nom Creativitat campanya COVID– s'ha estrenat aquest cap de setmana: es tracta d'un projecte publicitari que porta per lema "Barcelona té molt poder" i que inclou un vídeo per a la televisió i les xarxes socials, falques de ràdio i una cartelleria amb un disseny gràfic que ha sigut força criticat a les xarxes. Segons el portal de transparència de l'Ajuntament, la publicitat a la ràdio costarà més de 177.000 euros i la producció del vídeo, uns 65.000.

Cartell publicitari

Arran d'això, el grup municipal de JxCat ha demanat al govern d'Ada Colau que expliqui en quins criteris s'ha basat per fitxar com a assessor Martínez Padilla, així com els detalls dels nou contractes publicitaris i comunicatius que s'han acordat recentment i que superen els 3 milions d'euros. JxCat també vol saber "els motius pels quals el dissabte 9 de maig se li va fer un contracte per valor de 17.309,15 € per dur una campanya de creativitat i el dimarts 12 es va decidir contractar-lo com a assessor de la direcció d’alcaldia amb un sou anual de 68.027 € i quin criteri es va utilitzar per contractar-lo i per no haver contractat algun dissenyador de la ciutat de Barcelona o que hi hagi tingut relació”.

L'alcaldessa Colau ha volgut explicar la situació amb "tota normalitat" al·legant que primer li van fer un encàrrec puntual i, com que va funcionar, el van contractar com a assessor. No es va obrir un concurs públic perquè es tracta d'"un contracte eventual", ha explicat a TV3, i ha assegurat que tots els grups municipals tenen aquest tipus de càrrecs que es troben dins de la legalitat aprovada pel ple. A més, l'alcaldessa ha justificat que la quantitat de diners invertits en campanyes de comunicació d'emergència, que supera els tres milions d'euros i és un altre punt que ha generat polèmica, s'han utilitzat per comunicar "moltes coses per moltes vies, com les ajudes econòmiques davant de la crisi". "No vol dir propaganda", ha especificat. Sobre la inversió en publicitat, ha aprofitat per donar les xifres del govern de Xavier Trias, l'anterior el seu, que –segons diu l'alcaldessa– gastava 16 milions anuals en comunicació, mentre que ara té un límit de 10.

L'alcaldessa ha remarcat que en el portal de transparència, d'on han transcendit aquests informacions, només hi figuren els contractes nous i que per això no hi consta, per exemple, la despesa extra en atendre les necessitats socials i si les noves campanyes de comunicació. Colau, que ha volgut expressar que estan molt contents amb la feina de Martínez Padilla i que creuen que aportarà "ànima" a la comunicació de l'Ajuntament, ha assegurat que és un professional amb una trajectòria reconeguda internacionalment.

stats