15.000 vehicles s'exposen a les sancions de la zona de baixes emissions

L'Ajuntament admet que la mesura no serà suficient per atacar la contaminació i en prepara més

Barcelona té detectats un 15.000 vehicles que fins ara entraven a la ciutat tot i no tenir dret al distintiu ambiental de la direcció general de Trànsit. Una realitat que canvia des d'avui amb l'entrada en vigor del règim sancionador de la zona de baixes emissions (ZBE) que es va deixar en suspens a l'abril. Les multes, però, no es posen de manera immediata: abans cal comprovar si el vehicle infractor detectat per les càmeres està inscrit en el registre d'autoritzacions -on n'hi ha 30.000- perquè, per exemple, el conductor ha demanat una de les deu excepcions que pot fer servir en un any o perquè es tracta d'un vehicle de mobilitat reduïda. I, per tant, és aviat per saber  quants quedaran efectivament vetats a partir d'avui.

Abans de l'entrada en vigor de les sancions, es detectava que un 3% del parc circulant –uns 15.000 vehicles, tenint en compte la baixada de trànsit– no disposava de l'etiqueta i que un 1,7% es trobaria en règim de moratòria, com les furgonetes, els camions o els autocars. El primer 3% és el que des d'avui s'exposa a la multa, que inicialment és de 100 euros, si no es demostra que s'està en el registre. 

El regidor d'Emergència Climàtica, Eloi Badia, ha defensat que, tot i els estralls econòmics que ha provocat el covid-19, és imprescindible activar les sancions de la ZBE, perquè ja des del mes de maig s'està recuperant de manera accelerada l'ús del vehicle privat que va caure durant el confinament i al juliol es va arribar al límit de complir amb els objectius de l'OMS -en les setmanes de confinament estricte hi va haver una baixada del 43% dels nivells de NOX. I perquè el coronaviurs, ha dit, ha posat en relleu la necessitat de cuidar la qualitat de l'aire per motius de salut. 

El regidor insisteix que la ZBE no pot ser l'únic element per garantir que es compleixen els objectius en reducció de contaminació i que s'hi han de sumar altres potes, com l'extensió de les places d'acaparament d'àrea verda o les pacificacions de carrers. La idea d'implantar un peatge urbà continua sobre la taula. "La ZBE no és l'única mesura però sí que és indispensable", ha apuntat Badia, que ha assegurat que es pròxims passs es decidiran en el marc de la taula de qualitat de l'aire. Preocupa especialment que, mentre l'ús del vehicle privat s'ha reduït un 9%, el transport públic hagi caigut un 43%. Segons el regidor, una de les lliçons que ha deixat el covid és que amb una reducció del 35% del parc circulant s'aconsegueixen complir els objectius europeus de contaminació. Però això, ha apuntat, no vol dir que el transit hagi de reduir-se un 35% sinó que també es poden aplicar canvis com la renovació de la flota. 

Barcelona posa més traves als cotxes

Badia ha descartat la idea de fer aparcaments dissuasius dins de la ciutat. L'Ajuntament, de fet, està eliminant els que tenia en barris perifèrics. La idea del govern de Colau és que la reducció del trànsit privat es faci ja en origen. És a dir, que els acaparaments estiguin al costat de les estacions de tren, a Vic o a Manresa, per exemple, però ja no a Barcelona. I, per això, demana implicació al Govern per construir una xarxa de parks an ride. De moment, des de la impanació de la ZBE,  9.000 persones  han optat per desballestar el cotxe o la moto a canvi d'una T-Verda per fer servir el transport públic de manera gratuïta durant tres anys.

Moratòries més llargues

Les multes de la ZBE, que van dels 100 als 500 euros, s'havien d'haver començat a aplicar a l'abril, però es van deixar en suspens fins al 15 de setembre per la sacsejada del covid. Els cinc municipis metropolitans afectats per la mesura també van decidir, en plena pandèmia, allargar les moratòries per a furgonetes (fins a l'abril del 2021), camions (fins al juliol del 2021) i autobusos i autocars (fins a l'1 de gener del 2022). També es va abaixar  el llindar a partir del qual els autònoms amb rendes baixes que utilitzen el vehicle per treballar poden acollir-se a la moratòria, que passa d’1,1 vegades  l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) a 2 vegades. 

Les multes a la zona de baixes emissions de Barcelona s'ajornen fins al 15 de setembre

Els vehicles afectats per les restriccions de circulació són els que no tenen dret a cap distintiu ambiental de la DGT (0, Eco, C i B) i, per tant, no poden circular per l'àmbit de la ZBE entre les 7 h i les 20 h els dies feiners. Actualment hi ha 66 càmeres situades en punts per fer la lectura de matrícules i detectar així si hi ha infractors. També hi haurà prop d'una trentena de vehicles de la Guàrdia Urbana repartits per la ciutat que faran lectura de plaques. Des de principis d'any, la policia  ha avisat 42.090 vehicles que incomplien la regulació.

Tot el que has de saber del veto als cotxes i les motos contaminants a Barcelona

Què és la zona de baixes emissions i fins on arriba?

La zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona és una àrea de 95 quilòmetres quadrats que engloba la ciutat de Barcelona –delimitada per les rondes, que queden exemptes de restriccions– i que inclou part dels municipis pròxims de l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà, Esplugues i Sant Adrià de Besòs. La superfície equival a 20 cops l'àrea de baixes emissions pionera que havia posat en marxa Madrid, Madrid Central.

  • Etiquetes