Milers d’arbres a terra per ampliar la C-32

Una mobilització de 200 persones clama perquè s’aturin les obres pel "dany irreparable" al territori

L’ampliació de la carretera C-32 entre Tordera i Lloret de Mar és un nou focus de conflicte. La Generalitat va començar els treballs previs a principis d’abril, cosa que va despertar les crítiques de grups opositors, agrupats en les plataformes Aturem la C-32 i SOS Costa Brava. “La infraestructura suposarà una destrossa bestial: s’eliminaran 50 hectàrees de bosc amb la tala d’uns 60.000 arbres, travessarà les muntanyes del Vilar i de Sant Pere i afectarà la connectivitat biològica de la zona”, sosté un dels portaveus d’Aturem la C-32, Joan Mora.

Mora també recorda que els terrenys “estan sota suspensió judicial”. L’entitat va presentar als tribunals un recurs contra el primer projecte per ampliar aquesta carretera, i el juliol del 2017 el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va ordenar la suspensió cautelar de les obres fins a tenir la sentència. “En comptes d’esperar-se a la resolució, la Generalitat ha tornat a tramitar el mateix projecte suspès per un jutge, per esquivar les resolucions judicials”, critica Mora, i per això, recorda, també ells han interposat un nou recurs que ja està admès a tràmit contra les obres actuals.

A més, les entitats ecologistes denuncien tota una sèrie d’irregularitats en els treballs previs que s’estan executant. “Abans de començar les obres s’ha de fer un estudi per recol·locar els exemplars d’espècies protegides, com les tortugues i les salamandres, i no l’han fet. I l’estudi d’impacte ambiental deia que no es podien talar arbres entre el març i l’agost per no afectar el període de nidificació dels ocells i, tot i això, n’han talat molts”.

Unes 200 persones han protagonitzat aquest diumenge una manifestació en contra d'aquesta infraestructura viària, segons informa l'ACN. Han recorregut primer la zona on està previst que passi l'autopista i han acabat concentrats davant l'Ajuntament de Lloret de Mar exhibint pancartes en contra del dany que suposarà per a boscos i paratges de Blanes i Lloret. I adverteixen que continuaran les mobilitzacions fins que aturin un projecte que creuen que “no és necessari”. “Desdoblant la GI-682, entre Lloret i Blanes, ja es milloraria la mobilitat”, defensa Mora, que tem que la infraestructura “serveixi d’excusa per allargar la concessió de la C-32 a Abertis, que s’acaba el 2021”.

Una solució a la mobilitat

La Generalitat rebat les acusacions dels ecologistes. Fonts de la conselleria de Territori indiquen que l’obra respon a la necessitat de “descongestionar la GI-600 i la GI-692, que registren un trànsit de més de 20.000 vehicles diaris”. A més, descarten que es plantegi allargar el temps de concessió: “La nova infraestructura no tindrà peatge”, insisteixen.

Les mateixes fonts defensen que els treballs han sigut supervisats per “una comissió de seguiment mediambiental, que ha anat incorporant millores i propostes del territori per millorar la integració”. A més, certifiquen que els treballs respecten les mesures de l’informe ambiental i “no modifiquen substancialment les condicions de nidificació”.

Més continguts de