Només el 14,6% de les converses al pati d'alumnes d'ESO són en català

La Plataforma per la Llengua assegura que hi ha una "emergència lingüística" a Catalunya

De cada cent converses que hi ha en un pati d'un institut a Catalunya, només 14 es fan en català. Aquesta és la dada "més significativa" de l'estudi sociolingüístic als patis d’escoles i instituts de zones urbanes de Catalunya que ha presentat aquest dijous la Plataforma per la Llengua, que ha posat en relleu que en el pas de la primària a la secundària "passa alguna cosa" que fa que prop de la meitat dels infants optin per "renunciar" al català al pati i passin al castellà. Als patis de primària, el percentatge de converses en català és del 35%. 

La presència del castellà és superior a la del català en tots els centres, segons l'estudi. De fet, en 16 de les 50 escoles l'ús del català al pati va ser del 0% (nou instituts i set escoles), mentre que en tan sols una escola totes les converses eren en català. 

Plataforma per la Llengua ha arribat a aquestes conclusions després de fer "observacions d'incògnit" en 50 centres educatius catalans situats en diferents localitats de zones urbanes –des de ciutats mitjanes com Vic, Cerdanyola, Manresa i el Prat fins a les ciutats més grans del país, com Barcelona, l'Hospitalet i Terrassa–. Les escoles i instituts no sabien que eren analitzats, perquè se'ls havia demanat permís per fer una recerca "a partir d'una activitat lúdica a l'hora de l'esbarjo". Així, en cadascun dels centres s'han observat 15 alumnes i un professor –el que vigilava el pati–, a través d'una activitat lúdica en què, en realitat, l'únic objectiu era esbrinar la llengua habitual de relació entre els alumnes i entre alumnes i professors. Segons els autors, no s'havia informat ningú de l'objectiu real de la investigació per no perjudicar la fiabilitat de les dades, malgrat que el departament d'Educació "sabia que es faria". Fonts de la conselleria consultades per l'ARA han assegurat que no tenien constància que la Plataforma per la Llengua entraria als centres i confirmen que mai van demanar permís per fer ni aquest estudi de llengua ni sobre cap altre tema. 

En tot cas, l'estudi ha detectat que si bé "la immersió lingüística es compleix a la primària en gairebé tot el territori", perquè el 87,6% de les converses entre el mestre i els alumnes són en català, la cosa canvia als instituts, on el percentatge cau fins al 72%. Un de cada quatre professors d'institut, doncs, "no aplica plenament" la immersió lingüística i, per tant, "no respecta la condició de llengua vehicular del català, com diu la LEC".

"Emergència lingüística"

Amb les dades a la mà, el president de la Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, ha assegurat: "Estem en una situació d'emergència lingüística. [...] No ens estem jugant la pervivència d'una llengua, sinó la cohesió social de la societat". 

L'informe parla també de les causes i les solucions al problema. Han explicat que la falta de referents culturals en català –per exemple, a les plataformes digitals o a les xarxes socials–, el fenomen de la immigració i sobretot el fet de "canviar automàticament al castellà quan es parla amb un nouvingut" han sigut factors clau. Per capgirar les dades, la Plataforma per la Llengua ha proposat sensibilitzar els joves sobre el valor de la diversitat lingüística, millorar les polítiques lingüístiques i potenciar el català en activitats de lleure.

Més continguts de