Societat 11/06/2018

L'OCDE demana a Espanya que destini professors amb experiència a les escoles més desafavorides

Els alumnes que volen ser mestres treuen més mals resultats en matemàtiques i comprensió lectora,segons PISA

Ara
2 min
Un informe apunta dèficits  en el màster per ser professor

Que els mestres i professors amb més experiència es destinin a les escoles més desafavorides per ajustar "l'equitat" del sistema educatiu. Aquesta és la demanda que ha fet el director d'educació i competències de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE), Andreas Schleicher, a Espanya. En concret, ha dit que "Espanya ha de centrar-se més per assegurar que els professors més talentosos acabin als col·legis que més ho necessiten", ha afirmat.

Això, ha dit, és just el contrari del que passa ara a Espanya, on el sistema educatiu fomenta que els professors més experimentats acabin treballant en els centres menys problemàtics. "L'incentiu a Espanya és que amb el pas del temps puguin escollir col·legis més privilegiats. A la Xina, en canvi, un professor tindrà col·legis més complicat a cada pas que faci en la seva carrera", ha explicat durant la presentació de l'estudi 'Polítiques eficaces en matèria de professorats'.

Schleicher ho ha dit en base als resultats de l'informe PISA de l'any 2015, que posa de manifest la importància de les polítiques de professorat per reduir les diferències entre les escoles més complexes i les més avantatjades. Segons l'estudi, en un terç dels països de l'OCDE els mestres de les escoles més complexes estan menys qualificats o tenen menys experiència que els de les escoles més avantatjades. En aquest sentit, l'estat espanyol se situa a l'altura d'Itàlia i la República Dominicana pel que fa a l'experiència, i també la temporalitat, dels docents a les escoles d'alta complexitat, i a una altura també similar a la de Portugal, Austràlia o els Estats Units.

Schleicher no només ha criticat aquesta problemàtica a les aules espanyoles, sinó també l'augment del nombre d'alumnes per aula, especialment en aquests col·legis amb més dificultats. "A la majoria de països estan intentant donar més recursos als desafavorits, però Espanya és una excepció. Aquí veiem una bretxa més gran entre Espanya i els països de l'OCDE", ha assenyalat.

L'estudi també aborda l'autonomia dels centres en contractació de professorat, una iniciativa que propicia una millor ordenació dels mestres a les escoles, segons l'OCDE. Espanya se situa a l'altura dels països de Llatinoamèrica, Grècia, França i el sud d'Europa pel que fa a aquesta autonomia. Segons PISA, si l'escola té llibertat per adaptar les responsabilitats i les condicions de feina, podrà atraure el talent dels mestres més qualificats cap a les aules amb més reptes.

Més noies que nois

El mateix estudi revela que els estudiants espanyols que amb 15 anys volen ser professors treuen més males notes en matemàtiques i comprensió lectora que els que volen dedicar-se a una altra professió. Aquesta és una tendència que només es reverteix en països com Suïssa, Corea, Eslovènia, Hongria o Estònia.

L'informe també mostra que entre els estudiants que volen ser mestres o professors hi ha una majoria de noies: un 6% davant del 3% de nois que ho volen ser.

stats