BARCELONA
Societat 07/05/2018

La Rambla busca veïns

El projecte de reforma vol limitar la circulació a un carril per sentit amb restricció d’accés

Maria Ortega
3 min
El cartell que informa de la restricció d’accés de vehicles al carril de pujada de la Rambla.

BarcelonaCom si fos un poble de muntanya en risc de quedar despoblat per la falta de gent jove, la Rambla de Barcelona està desplegant la seva estratègia per seduir veïns. L’amenaça, en aquest cas, és consolidar del tot la pèrdua de caràcter propi i de vida de barri, i que l’artèria quedi engolida per la massificació turística. Repoblar la Rambla és l’objectiu clau del projecte de reforma que es redactarà un cop culmini el procés participatiu que va començar al novembre. La intervenció la capitaneja l’equip Km-ZERO, liderat per l’arquitecta i exregidora Itziar González, que té previst presentar la seva proposta el 19 de juny, després d’un extens procés de coproducció amb els veïns. El projecte inclourà mesures com ara que el consistori tingui prioritat per adquirir pisos a la Rambla -declarant la zona àrea de conservació i rehabilitació- o portar-hi espais d’ús veïnal, com ara un casal de barri. Segons les últimes dades oficials hi viuen 1.033 persones, però els càlculs dels veïns divideixen aquesta xifra entre tres. “Som una espècie en extinció”, reflexiona Eduard Elías, un dels resistents.

L’objectiu que es marca la reforma, com recullen els documents de conclusions, és “rescatar” la Rambla. “El procés s’està fent en grups de treball cooperatius per aconseguir una cosa que ara no passa, que és que la gent es torni a sentir la Rambla com un lloc propi, que es creï una comunitat”, remarca la regidora del districte, Gala Pin. Un dels eixos que ja es perfila com a prioritari és el de donar més protagonisme al vianant. El que es planteja és fer que les voreres laterals puguin guanyar espai i que al conjunt de la Rambla hi hagi un únic carril de circulació per sentit i reduir la velocitat dels 30 km/h als 20 km/h. També es proposa aplicar la restricció d’accés de vehicles per mitjà de càmeres al carril de baixada, com ja funciona al de pujada.

A més, s’estudia donar més protagonisme als passos de vianants en encreuaments clau com el del carrer Ferran o el de Canuda i, fins i tot, apujar-los per posar-los al mateix nivell que la calçada. Aquestes mesures s’enfoquen a fer més proporcional el dibuix de l’espai amb l’ús que se’n fa: un 90% dels usuaris de la Rambla són vianants. En dies feiners hi entren 287.000 persones, i els caps de setmana la xifra s’enfila fins a les 352.000. Es planteja reduir la circulació d’autobusos per la Rambla, millorar el servei del bus de barri i connectar millor el Raval i el Gòtic. Entre les propostes que es volen estudiar hi ha la d’implantar un sistema de recollida de residus porta a porta. L’avantprojecte haurà de recollir, també, el memorial que es va decidir col·locar després de l’atemptat del 17-A. S’ubicarà a la zona del pla de l’Os.

El projecte s’haurà de cenyir al pla d’ordenació que el consistori va aprovar el 2016 i que fixa mesures com ara retirar les parades en què s’han reconvertit els antics ocellaires. El que hi ha a la part central de la Rambla és un dels punts calents del debat. “És una lluita entre els laterals i el centre”, critica la presidenta de l’associació d’exocellaires, Mònica Trias, que remarca que ells eren aquí abans que s’acumulessin les botigues de souvenirs. Des d’Amics de la Rambla, en canvi, s’apressen a retirar aquestes parades i demanen que, en paral·lel a la redacció del projecte, es vagin fent alguns dels canvis aprovats. De moment, el que sí que es recull com a proposta és que aquests punts de venda recuperin el disseny d’Antoni de Moragas.

Per a molts dels veïns, com Maria Mas, de l’Associació del Casc Antic, les últimes propostes de canvi que s’han fet han sigut una decepció, però la manera com s’ha conduït el procés ara és esperançadora. Mas apunta, però, que els canvis a la Rambla sempre són “difícils” pels “grans interessos” que hi ha.

stats