SEGURETAT

S’enquista el conflicte laboral dels vigilants de l’aeroport del Prat

Cues d’una hora saturen la T1 i la T2B abans que comenci la vaga

La vaga dels treballadors de l’empresa de seguretat Eulen, que gestiona els controls de l’aeroport del Prat, no ha de començar fins dijous que ve, però el conflicte laboral s’ha enquistat i els passatgers en pateixen les conseqüències. Ahir, cues de fins a una hora van arribar a les portes d’entrada de la terminal principal, la T1, i a la T2B -on volen Norwegian i Ryanair- la cua va arribar al principi del pont que connecta amb el tren i el metro.

El nerviosisme dels viatgers, alguns dels quals no sabien res del conflicte i van haver d’esperar-se fins prop d’una hora en alguns moments del dia, va provocar escenes de tensió. Segons l’ACN, els Mossos d’Esquadra van arribar a haver d’intervenir al matí per evitar que alguns passatgers agredissin els vigilants. Els taulells de reclamació es van omplir de persones que havien perdut el vol a causa de la saturació dels controls d’accés.

Sous per sota dels 900 euros

“Falta personal, han entrat més aerolínies, hi ha més viatgers i a l’estiu als treballadors no els surt a compte fer hores extres perquè es paguen menys del que cobra una cangur per vigilar els nens ara que no hi ha escola”, explica Joan Carles Giménez, assessor del comitè de vaga. Manté que un vigilant ras cobra menys de vuit euros bruts per cada hora extra. I sense hores extres, assegura, es fa evident que no hi ha prou gent contractada per dur la seguretat dels controls de l’aeroport, i menys encara en temporada alta. El sou pelat dels vigilants no arriba als 900 euros al mes i, segons Genoveva Sierra, membre del comitè de vaga, molts agafen la baixa per excés de pressió o demanen trasllats al metro de Barcelona o a Rodalies, on cobren més. Aquest diari no ha pogut contactar amb els portaveus de l’empresa de seguretat Eulen, a la qual Aena va adjudicar el juny de l’any passat un contracte de dos anys per 23,14 milions d’euros.

Giménez explica que quan va començar a funcionar la T1 Aena decidia quants controls de seguretat havien d’estar oberts i quants vigilants hi calien, i que pagava per cada lloc de feina. Uns anys més tard, afegeix, van licitar aquests contractes canviant-ne les condicions: les empreses trien quins controls obren i quants vigilants hi dediquen, però si les cues superen els deu minuts d’espera Aena les multa. També amaga paranys -bombes simulades- en maletes per comprovar si els vigilants les detecten als escàners, i si no ho fan, multa l’empresa.

Segons Giménez, el canvi ha afavorit que les empreses, competint per aconseguir els contractes, facin ofertes cada vegada més baixes i retallin en personal i formació. Per això el comitè de vaga reclama que Aena s’assegui a la taula de negociació, i no negociarà fins que ho faci. Fonts de l’empresa pública han comunicat a l’ARA que no tenen previst fer-ho perquè aquest és “un conflicte entre una empresa externa i els seus treballadors”.