TMB retira tres vagons a causa de la presència d'amiant a la pintura

L’empresa convoca la comissió de seguretat i salut del metro per explicar la situació

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va anunciar aquest dimarts a la tarda que retira de la circulació tres vagons d’un dels trens del metro. El motiu és que, en una de les seves inspeccions, la companyia ha detectat presència d’amiant a la pintura en alguna de les parts dels combois, tal com va avançar 'El Periódico' i va poder confirmar l’ARA. Membres del comitè d’empresa del metro van explicar que la companyia va avisar de l’incident a través d’un escrit als representants dels treballadors i va convocar per aquest mateix dimecres una reunió extraordinària de la comissió de seguretat i salut per explicar-los la situació.

Segons el comunicat intern, al qual ha tingut accés aquest diari, TMB assegura que “aquest és el primer tren en el qual s’ha detectat presència d’amiant”. La companyia també matisa que és el quart comboi que revisa, després que al juliol va anunciar que començaria a inspeccionar tots els models similars a uns altres del metro de Madrid, on també es va detectar aquesta mateixa substància. Fins ara totes les revisions havien donat negatiu en amiant.

A l’escrit, TMB també informa els treballadors de les mesures que ha pres de manera immediata. Segons el text, la companyia ha etiquetat els vagons afectats segons les normes internacionals, els ha apartat del servei, ha decidit reforçar la formació dels treballadors i s’ha compromès a accelerar les inspeccions de presència d’amiant en tots els trens dels models 3000 i 4000.

Sense risc per a les persones
Posteriorment, en un comunicat oficial TMB va aclarir quin és l’estat de les investigacions i va remarcar que la pintura bituminosa antisonora on s’han trobat les restes d’amiant “es troba en zones fora de les cabines de passatge i de conducció, concretament sota el bastidor i revestint l’estructura interior de la caixa del tren”. Per això la companyia subratlla que “estan fora de l’abast dels usuaris i dels empleats”.

L’empresa de transport també va explicar que desenvolupa, des de fa temps, un inventari exhaustiu d’elements que continguin amiant en qualsevol espai o vehicle de la xarxa de metro “per planificar adequadament la seva gestió i eventual retirada”. S’auditen, sobretot, els trens fabricants als anys 80, “època en què els materials amb contingut d’amiant van ser utilitzats normalment a Espanya en tot tipus de construcció, a l’empara de la normativa que ho permetia”. Tot i això, mantenen que “les condicions de seguretat a la xarxa del metro són totals” i destaca que fins ara no s’han trobat irregularitats ni elements de risc en cap estació ni dependència, ni tampoc en els mesuraments ambientals.