Trànsit vol prohibir que els patinets circulin per la vorera i a més de 25 km/h

L'Ajuntament d'Esplugues en regularà l'ús després de l'atropellament mortal de l'agost

La Direcció General de Trànsit treballa en un reial decret per impedir que els patinets elèctrics circulin per la vorera i per establir una velocitat màxima de 25 km/h per a aquests vehicles. Fonts de Trànsit han informat a Efe que treballen per aprovar una normativa bàsica estatal, que posteriorment podrà ser ampliada pels ajuntaments. La idea de Trànsit és que, en ser catalogats com a vehicles de mobilitat personal amb propulsió elèctrica, els usuaris d'aquests patinets no necessitin cap permís de conducció, però sí que s'hauran de sotmetre a controls d'alcoholèmia i drogues, com els conductors.

Aquest tipus de mobilitat ha viscut un boom els últims mesos, i ahir va transcendir,  segons va avançar 'El País' i va confirmar l'ARA, que a l'agost hi va haver el primer accident mortal provocat per un patinet elèctric. Va ser a Esplugues de Llobregat (Baix Llobregat) i la víctima és una dona de 92 anys. Precisament aquest dijous l'alcalde ssa de la localitat, Pilar Díaz, ha explicat que el consistori està abordant com regular l'ús dels patinets elèctrics. "Si tot va bé, durant el primer trimestre del 2019 ens agradaria tenir aprovada la primera ordenança", ha precisat Díaz en una entrevista a Onda Cero, on també ha demanat l'aprovació d'una normativa general amb "urgència". "Si no es regula podem tenir molts més incidents", ha assegurat l'alcaldessa.

Diverses ciutats, com Barcelona, ja han aprovat regulacions municipals per a aquest tipus de vehicles. L'ordenança de Barcelona  estableix, en el cas dels patinets elèctrics, que poden circular pels carrils bici, pels carrers de plataforma única i pels parcs. Si estan preparats per anar a més de 20 km/h, també poden circular per les calçades limitades a 30 km/h. També es limita la velocitat màxima a la qual poden circular, que només pot arribar als 30 km/h en carrils bici segregats o calçades. En carrils bici no segregats no poden superar els 10 km/h. L'ordenança fixa que l'edat mínima per conduir patinets elèctrics és de 16 anys. El casc és obligatori en els models més grans, però s'aconsella també en els petits.

De fet, la regidora de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal, ha explicat aquest dijous que Barcelona ha sancionat aquest any 2.800 vehicles de mobilitat personal, que inclouen aparells com els patinets elèctrics i els 'segways'. D'aquests, 1.500 han estat vehicles d'ús personal i 1.300 d'ús comercial, com els de lloguer turístic. La regidora ha assenyalat que les sancions més habituals a la capital catalana són per conductes de risc, com conduir per voreres i fer moviments arriscats, i que les multes poden oscil·lar entre els 100 i els 500 euros.

Distracció

L'alcaldessa d'Esplugues ha explicat que el patinet que va atropellar mortalment una àvia de 92 anys a l'agost –el primer accident mortal amb aquest tipus de mitjà de transport a l'Estat– circulava amb dues persones a sobre, per una via ampla i a una velocitat no gaire elevada. Fonts de l’Ajuntament explicaven ahir a l'ARA que la dona va caure i va picar de cap a terra després de ser atropellada pel vehicle. "Potser el conductor anava distret per alguna cosa", ha suggerit Díaz en una altra entrevista a RAC1.

De fet, segons va avançar ahir ' El País', el conductor estava manipulant el mòbil –concretament, l'aplicació de Google Maps– en el moment de l'accident. Aquest és un dels motius que ha portat la fiscalia a investigar-lo per un delicte d'homicidi imprudent. Pocs dies després de l’accident la dona va morir a causa de les ferides que va patir.

Els fets van passar a la rambla del Carme, en ple mes d’agost, però no van transcendir fins ahir. L’accident és el primer en què la col·lisió d’un patinet amb un vianant causa una víctima mortal, però no és el primer sinistre amb conseqüències fatals en què hi ha involucrat un patinet. El 23 d’octubre una dona de 40 anys va morir després de ser atropellada per un camió quan circulava amb un patinet a Sabadell. Segons van relatar els testimonis, la dona va caure a la carretera i el conductor del camió no va tenir temps d’esquivar-la.