La Via Laietana només serà de baixada

La pacificació d'una de les principals artèries de Barcelona costarà 34 milions i es farà durant aquest mandat

La futura Via Laietana pacificada / Ajuntament de Barcelona

Els cotxes i les motos que vulguin circular per la Via Laietana només tindran un carril, que serà de baixada, i, a més, l'hauran de compartir amb els ciclistes. Al seu costat, a tocar amb la vorera, hi haurà un altre carril també de baixada, però serà només per al transport públic. Aquest carrer, que és un dels pocs que encara comuniquen el Front Marítim amb l'Eixample, passarà a tenir, de pujada, un carril per al transport públic i un altre per a les bicicletes, que estarà al centre. Pel carril de pujada del transport públic hi podran passar també els veïns dels barris que tinguin algun distintiu.

Tota la transformació d'aquest carrer, que té un quilòmetre de distància entre la plaça Urquinaona i Correus, començarà durant l'últim trimestre del 2021 i es vol acabar aquest mateix mandat, de manera que la licitació de les obres de la primera fase ja es farà durant aquest mes de febrer. 

El govern municipal és plenament conscient que la pacificació d'aquest carrer complicarà enormement la circulació de vehicles per la ciutat, però aquest és precisament un dels seus objectius. "Estem treballant perquè hi hagi menys vehicles circulant per la ciutat", ha dit la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, que ha afegit: "Volem garantir que la gent no es mori a la nostra ciutat". 

Les pacificacions previstes durant aquest mandat

Tots aquests canvis permetran també alliberar del trànsit el carrer Jonqueres, ja que els autobusos i taxis que circulin de pujada seguiran per la Via Laietana, fins a arribar a la plaça Urquinaona. Aprofitant que per Jonqueres ja no hi passarà el trànsit, es crearà una nova plaça on es plantaran arbres. També es "veïnitzaran" les places d'Antoni Maura (a l'altura de la catedral), la de Ramon Berenguer el Gran i la d'Antonio López. Aquestes places facilitaran la comunicació entre els barris del Gòtic i Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, que ara mateix és molt complicada a causa del trànsit, tal com ha recordat el regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa. 

De fet, els grans beneficiats del canvi seran els vianants, que a més de les places noves passaran de tenir voreres de 2,50 metres a unes de 4,15. 

Totes aquestes decisions s'han comunicat aquesta mateixa tarda als veïns, tot i que molts ja les coneixien perquè havien format part del procés de participació organitzat per l'Ajuntament.

Sanz ha explicat que pactar com ha de ser el disseny del nou carrer no ha sigut gens fàcil: "Hi volíem posar moltes coses però no hi caben", ha dit. De fet, la Via Laietana, que ara té cinc carrils per al trànsit, mesura, de façana a façana, 20 metres, el mateix que el carrer Provença, per posar un exemple de carrer pacificat. "La Via Laietana té l'amplada de qualsevol altre carrer de l'Eixample i ha de ser tractada com a tal", segons ha dit la responsable d'Urbanisme. 

Els conductors que vulguin pujar del Front Marítim a l'Eixample, els grans damnificats, hauran de fer-ho per Marquès de l'Argentera, continuar per Pujades i després optar pel passeig Lluís Companys i la ronda Sant Pere o bé seguir fins a Roger de Flor.      

Galeries mal conservades

La transformació de la Via Laietana té un repte afegit: les galeries subterrànies. Sanz ha explicat que "en el subsol hi ha unes galeries de servei històriques on mai no s'ha fet res" i que estan en molt mal estat. Per aquestes canonades passen les infraestructures de molts operadors, amb qui caldrà posar-se d'acord per iniciar els treballs de millora. L'adequació d'aquestes galeries serà, de fet, el primer que es canviarà, abans de començar les obres en superfície.