Barcelona busca fer agradable la plaça dels Països Catalans amb l'ampliació de l'estació de Sants

Eliminarà els dos vials de trànsit i avançarà 40 metres l'entrada al vestíbul principal

i
Maria Ortega
3 min
L'Estació de Sants separada per dos vials de la plaça dels Països Catalans

BarcelonaÉs un dels paradigmes de les places dures de Barcelona, dominada pel ciment i degradada pel pas dels anys i la concentració d'usos com l'skate. La plaça dels Països Catalans, que dona accés a l'estació de Sants, fa anys que espera una reforma que s'ha anat ajornant. Ara l'Ajuntament de Barcelona ha segellat un conveni amb Adif que fixa que la transformació es farà juntament amb la també necessària ampliació de l'estació.

Tot i que tot just demà dimarts s'obrirà el procés participatiu amb els veïns i que es treballa amb la idea de tenir un avantprojecte definit abans de l'estiu , el procés sí que té ja algunes premisses clares: que el vestíbul d'accés a l'estació creixerà i s'avançarà uns 40 metres cap a la plaça, que desapareixeran els dos vials de trànsit que ara fan de barrera entre la plaça i l'estació i que es buscarà que taxis i vehicles compartits tinguin parada soterrada en el pàrquing que queda a l'altre costat. També es preveu desplaçar a la plaça Espanya la parada d'autobusos i deixar-ne una de més petita al carrer Tarragona, però això serà ja en una segona fase. De fet, la primera fase, la del vestíbul i la plaça, tampoc no té encara data d'inici d'obres. La previsió és licitar el projecte ja l'any que ve.

De moment, el que es vol dibuixar és la reforma de la plaça per fer que sigui un lloc on vingui de gust asseure-s'hi i jugar, i ampliar el vestíbul per evitar les cues i aglomeracions que s'hi produïen abans de la crisi del covid i fer que Sants sigui, juntament amb La Sagrera, l'estació de "referència" de la ciutat. Així ho ha detallat avui la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, en la presentació del conveni que han firmat l'Ajuntament i Adif -que no ha participat en la roda de premsa- per desbloquejar la transformació d'aquest àmbit. Segons Sanz, el cost econòmic de la reforma recaurà en la gestora estatal d'infraestructures, però el consistori remarca que no es farà res sense comptar amb la visió de Barcelona i elogia la bona relació entre uns i altres.

El projecte arquitectònic de la plaça dels Països Catalans, obra d'Albert Viaplana i Helio Piñón, va rebre el premi FAD el 1984 i ara el govern municipal diu que és el moment de dignificar aquella proposta, que s'ha vist perjudicada per diferents retocs posteriors. "És un bon moment per recuperar l'esperit original de la plaça i adaptar-lo al segle XXI", ha remarcat Sanz. I en aquesta adaptació s'hi inclou l'eliminació dels vials de trànsit que creuen la plaça per fer més fàcil l'accés a peu fins a l'estació de Sants. El govern de Colau assumeix que "difícilment" s'hi podrà afegir verd, però assegura que treballarà perquè la nova plaça "sigui el menys dura possible".

Licitació el 2022

L'acord entre l'Ajuntament i Adif també buscarà, en fases posteriors, millorar el servei ferroviari amb més freqüència de pas i la connexió al metro. De moment, el que s'inclourà en l'avantprojecte és el vestíbul i la transformació de la plaça. La idea és tenir el projecte tancat a finals d'any i poder licitar les obres, que encara no se sap quina durada tindran, durant l'any que ve. L'estudi d'arquitectes RCR és qui té l'encàrrec de redactar l'avantprojecte.

Per impulsar tota la transformació, Adif i Ajuntament crearan ara una oficina conjunta, que estudiarà els aspectes tècnics, liderarà el procés participatiu i col·laborarà en la concreció d'aspectes amb l'equip redactor. També hi haurà una comissió de seguiment integrada per les dues administracions. De moment, temes que es preveuen espinosos com el canvi de lloc dels taxis encara no s'han consultat amb el sector afectat.

El que també es veurà en aquest àmbit és un pas més de la reordenació de busos interurbans que Barcelona ja té en marxa a la ronda Universitat, on està previst que a principis del mes que ve comencin les obres al costat muntanya que implicaran la retirada de les parades. En el cas de Sants, es mantindrà una parada de referència al carrer Tarragona, però el gruix de connexions passaran a fer-se a la plaça Espanya.

stats