Barcelona

Adeu a l'urbanisme tàctic a la superilla de Sant Antoni: així serà el nou projecte

La proposta de Collboni redueix la presència de parterres i diferencia les zones de pas de vehicles

La superilla de Sant Antoni a l'encreuament entre Comte Borrell i Parlament en una imatge d'arxiu
13/05/2025
2 min

BarcelonaL'urbanisme tàctic té els dies comptats a la superilla de Sant Antoni, un dels llocs on es va fer emblemàtic. L'Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dimarts a la tarda als veïns l'avantprojecte per a la transformació definitiva d'aquesta zona, que deixarà enrere la provisionalitat després d'anys de reclamacions veïnals, que havien alertat reiteradament sobre la degradació d'una de les primeres pacificacions dels governs d'Ada Colau.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

En concret, es reurbanitzaran els trams del carrer del Comte Borrell entre Paral·lel i Manso, i els del carrer Parlament entre la ronda de Sant Pau i Viladomat, i també entre Viladomat i Paral·lel. També la zona del carrer Aldana entre el carrer Comte Borrell i la ronda de Sant Pau. Un total de 22.600 metres quadrats que tindran com a centre neuràlgic la plaça de l'encreuament entre els carrers Parlament i Comte Borrell, convertida des de la seva creació en una de les zones més utilitzades pels veïns.

La proposta presentada per l'Ajuntament passa a ser també un exemple de com el govern municipal de Jaume Collboni vol redefinir els eixos verds. A primer cop d'ull, els sempre enganyosos renders no mostren grans diferències amb eixos verds com el de Consell de Cent o el del tram superior del carrer Comte Borrell al mateix barri de Sant Antoni. Però el detall del projecte sí que evidencia retocs en alguns dels principals problemes que va fer aflorar l'examen que l'Ajuntament va fer al funcionament de l'eix verd de Consell de Cent.

Simulació de la futura reurbanització del carrer Comte Borrell entre Manso i Parlament.

Un dels canvis més visibles és que es diferenciarà la zona exclusiva de vianants de la zona compartida amb el trànsit rodat. Així, mentre que les voreres estaran fetes amb panots, el tram central dels carrers i també la plaça estaran fets amb granit d'un color més fosc. Tot serà, això sí, plataforma única. També es diferenciaran amb un granit d'un altre color les zones de càrrega i descàrrega per evitar que, com passa a Consell de Cent, els vehicles aparquin a tot el carrer indistintament.

Més arbres i menys parterres

Un altre canvi té a veure amb la distribució del verd. En aquesta zona, l'Ajuntament reduirà la presència de parterres i apostarà per reforçar la plantació d'arbrat. El motiu és que una de les conclusions que deixa l'estudi fet en el primer any de funcionament de Consell de Cent és que els parterres –que també van patir molts desperfectes causats pels vehicles de càrrega i descàrrega– es mantenen millor en zones assolellades com les places que en els carrers. Per això, a la superilla de Sant Antoni s'optarà per crear una segona línia d'arbrat en els carrers i limitar els parterres a les places.

Un cop presentat el projecte als veïns, el govern municipal preveu aprovar els projectes i licitar les obres durant el tercer trimestre d'aquest any. L'objectiu és poder començar les obres, que tindran un cost aproximat d'11,5 milions d'euros, durant els primers mesos de 2026.

stats