Barcelona

El primer autobús sense conductor de TMB comença a circular per Barcelona

Funcionarà, en proves, fins al 14 de novembre entre la plaça Dante i l'Estadi Olímpic Lluís Companys

L'autobús autònom que aquests dies circularà per Montjuïc.
04/11/2025
2 min

BarcelonaCircuit per antonomàsia dels conductors novells a Barcelona, Montjuïc és des d'aquest dimarts també l'escenari on assaja el primer autobús autònom que posa a prova TMB en la seva història. A primera vista, aquest vehicle blau amb capacitat per a 52 passatgers sembla un autobús normal. La diferència, però, és que circula tot sol. A dins hi ha un conductor, però només per prevenció: no porta les mans al volant i només ha d'intervenir en cas d'emergència.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Equipat amb infinitat de sensors, radars i diferents tipus de càmeres per tenir en tot moment una visió de 360 graus de tot el que passa al seu voltant, el vehicle detecta semàfors, carrils i la resta de vehicles i està preparat per frenar de cop davant de qualsevol incidència. Des d'aquest dimarts i fins al dia 14 de novembre, qui vulgui podrà comprovar-ho completant el recorregut circular de sis parades que va des de la plaça Dante –al costat de l'estació del Funicular– fins a l'Estadi Olímpic Lluís Companys.

L'experiència és propera a la de viatjar amb algú que s'acaba de treure el carnet: la prudència el fa anar a poc a poc i les frenades sovintegen. La necessitat de garantir la seguretat dels passatgers fa que el vehicle sigui molt gelós de qualsevol element estrany que pugui trobar a la ruta i freni per si de cas. Karsan és l'empresa que ha fabricat aquest prototip i el seu director general, Ángel Estrella, explica que fins i tot un colom que passi davant de l'autobús pot obligar-lo a frenar, ja que està programat per aturar-se per exemple davant del pas d'una pilota, i això el pot confondre.

En declaracions als periodistes, Estrella defensa les bondats d'aquest tipus de vehicles, i remarca que tenen una capacitat de reacció superior a la d'un conductor humà. Posa com a exemple un cas recent que van viure a Noruega, on una persona es va intentar suïcidar llançant-se davant del bus i aquest va frenar a temps. "Un conductor, quan mira pel retrovisor, perd inevitablement la visió d'una part de la via durant uns segons, però aquests vehicles detecten en tot moment tot el seu entorn", ha explicat.

En funcionament en diversos països

Tot i que a Espanya encara estan en fase incipient de proves, Estrella ha explicat que aquest tipus de vehicles ja funcionen amb normalitat en diferents països europeus. A més de Noruega, també hi ha línies de bus autònom a Suècia, Suïssa, Finlàndia, Alemanya i els Països Baixos. El director general de Karsan ha vaticinat que, de la mateixa manera que fa un temps la flota de vehicles elèctrics semblava molt llunyana i ara és una realitat, passarà el mateix amb els vehicles autònoms.

Estrella ha apuntat que com que no hi ha una autorització a escala europea per a aquest tipus de vehicles, cal parlar amb l'autoritat de trànsit de cada país abans de desenvolupar línies de bus autònom. En el cas d'Espanya, ha explicat que mantenen converses des de fa temps amb la direcció general de Trànsit. El director de la xarxa bus de TMB, Jacobo Kalitovics, ha celebrat que la tecnologia comenci a estar prou sòlida per començar a desenvolupar proves com la d'aquests dies a Montjuïc amb autobusos d'una capacitat similar als vehicles de la flota de TMB.

stats