Mobilitat

Barcelona aspira a eliminar 250.000 viatges en cotxe a la feina en cinc anys

El Pla de Mobilitat Urbana 2030 preveu també vint quilòmetres de pacificacions

Retencions de trànsit a la ciutat de Barcelona
17/01/2025
3 min

BarcelonaL'any 2023 més de la meitat dels desplaçaments que es van fer en vehicle privat a Barcelona estaven relacionats amb la mobilitat laboral. Ras i curt, amb anar i tornar de la feina. Ara, en el marc del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2025-2030, l'Ajuntament s'ha fixat com a objectiu que 250.000 d'aquests desplaçaments que avui es fan en cotxe o moto passin a fer-se en transport públic. Un pas clau per aconseguir que, en cinc anys, el vehicle privat només representi el 15% dels desplaçaments dins de la ciutat i que ara és el 19,9%.

Mobilitat de Barcelona segons els motius
Mobilitat de Barcelona per sexe

Aquesta és la primera vegada que el PMU analitza la mobilitat a la ciutat segons els motius pels quals es desplaça la gent. Això ha permès observar, per exemple, que l'ús del vehicle privat és molt més intens en aquells viatges relacionats amb la feina que no, per exemple, en aquells que tenen més a veure amb el dia a dia –cures, lleure o anar a comprar–, en què els desplaçaments es fan, bàsicament, a peu. En canvi, en el cas de la mobilitat educativa, el transport públic predomina per sobre del vehicle privat o els desplaçaments a peu.

Repartiment modal de la mobilitat
Les línies discontínues marquen els objectius per al 2030

D'aquí que entre els objectius que es fixa el PMU –una mena de guia de les polítiques de mobilitat a la ciutat durant el pròxim lustre–, hi hagi el d'incidir directament en la mobilitat laboral. En aquest capítol tenen un paper destacat dos àmbits: la promoció del transport públic –es vol passar del 34,2% de desplaçaments del 2023 a un 37,1% el 2030– i les restriccions a l'ús del vehicle privat, que també es veurà afectat pels vint quilòmetres més de pacificacions que l'Ajuntament vol tenir fets en cinc anys.

Tramvia per la Diagonal, més bus i més metro

Tot i que el pla no deixa de ser només un horitzó i després caldrà veure com es concreten les mesures, en l'àmbit de la promoció del transport públic l'Ajuntament aposta per posar en servei la connexió del tramvia per la Diagonal unint les parades de Verdaguer i de Francesc Macià i millorar la xarxa de bus urbà i interurbà reforçant els trams de més alta demanda i fent més línies exprés. També aposta per millorar-ne la velocitat comercial ampliant el 80% dels carrils bus a un mínim de 3,2 metres d'amplada. Tot plegat amb l'objectiu d'incrementar un 25% les validacions.

Per facilitar la mobilitat interurbana –l'ús del cotxe privat és més intens entre els que entren o surten de la ciutat que entre els que s'hi mouen internament–, també han de ser claus l'ampliació de les línies de metro i d'FGC –el perllongament de la L8 pot canviar decisivament la mobilitat– i la creació de grans intercanviadors modals que facilitin la interconnexió entre transports per aquells que arriben a la ciutat des de fora.

En l'àmbit de les restriccions al vehicle privat, tot i que no es preveuen mesures com ara el peatge urbà o fer pagar a les motos per aparcar al carrer, sí que hi ha sobre la taula la possibilitat d'implementar més àrees d'accés restringit per als cotxes i fer evolucionar la zona de baixes emissions (ZBE).

Pacificacions per concretar i més carril bici

Entre les dificultats amb què es trobaran els vehicles privats hi ha també la voluntat de l'actual govern de continuar amb l'estratègia de pacificacions de carrers. Tot i que no concreta ni en quines zones ni com seran aquestes pacificacions –si amb una restricció completa al trànsit com l'eix verd de Consell de Cent o amb una ampliació significativa de voreres com a Pi i Margall–, el pla sí que preveu augmentar en vint quilòmetres els carrers pacificats a la ciutat.

Dins d'aquest paquet de mesures que el pla defineix com a destinades a un model de mobilitat segur i sostenible, l'Ajuntament hi inclou també propostes com ara fer baixar a la calçada 40.000 motos posant-hi places d'aparcament; un repte que fa anys que arrossega la ciutat.

La bicicleta també hi té un paper destacat. L'objectiu és que el percentatge de viatges que es fan en bici o patinet passi del 3,8% del 2023 a un 5,7% el 2030, i per això es vol apostar per continuar desplegant carrils bici amb la construcció de 55 quilòmetres de nous carrils en calçada. A més, s'aspira a incrementar en un 20% els viatges del Bicing i augmentar-ne la flota elèctrica.

stats