Barcelona

Barcelona tria una antiga fàbrica del Poblenou per catapultar-se en el món audiovisual

L'espai posarà l'última tecnologia a disposició de projectes i empreses relacionades amb la realitat augmentada

Dues joves fent servir la realitat virtual en un dels espais del nou XRLAB de Barcelona
22/05/2025
2 min

BarcelonaDes d'aquest dijous l'edifici nord del recinte fabril de Palo Alto al Poblenou ja no acull només la buguenvíl·lea més gran d'Espanya. Dins de l'aposta per convertir la zona nord-est de Barcelona en l'epicentre de l'audiovisual, la ciutat ha estrenat aquest dijous el Barcelona XRLAB, que ha d'impulsar els projectes relacionats amb la realitat augmentada. Un equipament de 2.000 m2 al recinte fabril de Palo Alto, al Poblenou, que se suma al futur projecte de hub audiovisual de les Tres Xemeneies, o la pròxima fàbrica de continguts audiovisuals en català pactada entre ERC i el PSC i que es vol instal·lar també a la zona del 22@.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

El nou equipament –impulsat per l'Ajuntament a través de Barcelona Activa i l'aliança formada per Lavinia, MagmaCultura i Artsmediatech– ha de convertir-se en l'espai de referència de la realitat augmentada. Com? Posant a disposició de les iniciatives, projectes i empreses que aculli un espai de treball i una tecnologia que els faciliti fer créixer els projectes. En aquest sentit, l'edifici compta amb un laboratori amb un auditori, un espai de coworking, un espai polivalent i, sobretot, un laboratori amb diverses tecnologies immersives.

Dins d'aquest laboratori, destaca una sala metavers preparada per a experiències virtuals multiusuari, una sala immersiva amb so immersiu i possibilitat de projecció a quatre parets i terra, i una sala de fotogrametria –una eina per prendre mesures precises–. Tot aquest laboratori estarà a disposició tant d'aquelles empreses i iniciatives que s'instal·lin en la fàbrica i que participin en els programes d'incubació com d'aquelles empreses relacionades amb el sector de la realitat augmentada que en vulguin fer ús.

A més, l'equipament ha de servir també com a espai formatiu, oferint programes acadèmics i cursos, així com programes de pràctiques per a estudiants del sector audiovisual i les indústries creatives. També es vol que col·labori amb institucions com La Salle, l'Escola de Mitjans Audiovisuals de Barcelona o l'ESCAC, entre d'altres. Entre els objectius de l'XRLAB hi ha també el d'obrir-se al públic general i als veïns del barri com un "centre cultural en el qual passen coses".

Pols econòmics de la ciutat

Durant la inauguració de l'acte, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha celebrat l'estrena d'un equipament que –ha dit– ha de permetre a la ciutat fer "un salt endavant" i que "segueixi sent líder en el sector de l'audiovisual". L'alcalde ha emmarcat el nou Barcelona XRLAB en l'aposta de la ciutat per diversificar la seva economia i apostar per aquells sectors on pot ser líder. En aquesta línia, ha avançat que pròximament s'han d'estrenar altres pols com ara el de l'economia circular que es farà a Sant Andreu.

Collboni ha destacat també el fet que aquest equipament s'hagi tirat endavant dins d'un edifici que forma part del patrimoni industrial de la ciutat. El projecte arquitectònic, obra d'Oriol Cusidó i Irene Marzo –del Taller 9S Arquitectes– recupera l'estructura històrica de l'edifici amb els antics pilars de fosa, els sostres de fusta i els murs. Tot plegat, integrant la façana vegetal de l'edifici, amb la seva impressionant buguenvíl·lea, com a filtre bioclimàtic.

L'Ajuntament de Barcelona ha invertit 6,4 milions d'euros en la rehabilitació de la nau del recinte de Palo Alto, mentre que per posar en funcionament l'equipament ha calgut invertir 380.000 euros més als quals cal sumar l'aportació d'un milió d'euros per part de Lavinia, MagmaCultura i Artsmediatech.

stats