Barcelona

La Fiscalia investiga les superilles de l'Eixample de Barcelona

El col·lectiu Salvem Barcelona va denunciar el projecte per un possible delicte contra l'ordenació territorial

2 min
Una recreació d'una futura superilla prevista a l'Eixample

BarcelonaUn nou obstacle judicial per a l'Ajuntament de Barcelona, en aquest cas contra un dels grans projectes urbanístics de l'equip d'Ada Colau. La Fiscalia investiga la superilla de l'Eixample per un possible delicte contra l'ordenació territorial, arran de la denúncia presentada la setmana passada pel col·lectiu ciutadà Salvem Barcelona.

Per als denunciants, el consistori ha tirat pel dret a l'hora de plantejar les obres dels carrers Consell de Cent, Borrell, Rocafort, Enric Granados i Girona per reconvertir-los en futurs eixos verds, sense haver respectat l'ordenament vigent en matèria urbanística, perquè consideren que una modificació del trànsit rodat en aquesta zona tan cèntrica de la ciutat té un fort impacte més enllà de les fronteres de l'Eixample i a molts nivells. Així, sostenen que l'Ajuntament hauria d'haver fet prèviament una revisió del Pla General Metropolità del 1976 per complir també l'ordenament legal, atès que la remodelació es notarà en les comarques veïnes, a diferència de l'impacte limitat que afirma que han suposat l'entrada en marxa de les superilles del Poblenou i d'Horta.

Un dels impulsors del col·lectiu, el catedràtic d'economia Francesc Granell, defensa haver optat per la via penal i no per l'administrativa perquè entenen que aquesta última no servirà per aturar el projecte. L'objectiu d'adreçar-se a la Fiscalia és forçar l'Ajuntament a revisar el projecte, que qualifica de cop fatal al teixit de l'Eixample i a la trama dissenyada fa un segle i mig per Ildefons Cerdà. "Si toques l'Eixample toques la resta de la ciutat i el comerç", afirma, i retreu que l'equip de Colau insisteixi en criminalitzar els cotxes particulars. "Es creuen que els cotxes es passegen per la ciutat, sobretot [la tinent d'alcaldia i regidora de Mobilitat] Janet Sanz, tot i que en realitat fan una activitat econòmica fonamental", conclou.

Per a Salvem Barcelona les superilles són la mostra d'un projecte amb "intenció ideològica", en paraules del catedràtic, que ignora l'interès general perquè no té en compte els efectes nocius de la reducció del trànsit rodat, i insisteix que el grup recull amb la seva denúncia una "inquietud ciutadana" per la manera de fer de l'administració de Colau.

Segons Granell, Salvem Barcelona compta amb una desena de socis, units per aquest interès de "salvaguardar" la capital i afirma que van néixer sense cap pretensió política ni aspiració electoral. Una altra cara visible és l'advocat Jacint Soler Padró, exregidor de l'Ajuntament i que a principis dels 90 va comprar la indústria La Seda per una pesseta.

Les superilles són una de les grans apostes de l'equip de l'alcaldessa Ada Colau per lluitar contra la contaminació i el trànsit de vehicles privats, i confia que un cop entrin en funcionament les cinc de l'Eixample la ciutat guanyarà 58.000 metres quadrats per als vianants gràcies a la reducció de carrils al trànsit rodat i l'ampliació de voreres.

Però el projecte ha rebut les crítiques de la patronal Foment i de l'associació automobilística RACC perquè rebutgen que les superilles suposin la pacificació de la ciutat i creuen, per contra, que augmenten les complicacions de trànsit.

stats