Mobilitat

La intel·ligència artificial també arribarà als semàfors de Barcelona

L’Ajuntament i la Universitat Politècnica de Catalunya signen un conveni per buscar una mobilitat més eficient i respectuosa amb el medi

Semàfors i vianants a l’avinguda Meridiana de Barcelona, en una fotografia d’arxiu.
ARA
11/11/2025
2 min

BarcelonaL’Ajuntament de Barcelona i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han signat un conveni per estudiar com la intel·ligència artificial (IA) pot millorar la gestió dels semàfors de la ciutat i, alhora, reduir els embussos, optimitzar la mobilitat i minimitzar l’impacte ambiental. L’estudi, que lidera l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona amb la col·laboració del Center for Research and Technology Hellas de Grècia, membre de la xarxa europea Living Labs (EnoLL), s’estructurarà en quatre fases.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

La primera consistirà a avaluar l’estat actual del sistema semafòric de la ciutat i les relacions entre els diferents agents de mobilitat, amb l’objectiu d’identificar les potencialitats i limitacions de l’aplicació de la IA. La segona etapa analitzarà les estratègies i tecnologies de control del trànsit que ja s’apliquen arreu del món per millorar el flux de vehicles, especialment en el transport col·lectiu. A partir d’aquest diagnòstic, es dissenyaran propostes adaptades al context barceloní, basades en els principis del Pla de Mobilitat Urbana: eficiència, sostenibilitat ambiental, qualitat de vida i transparència en l’ús de la intel·ligència artificial. Finalment, el projecte culminarà amb l’elaboració d’un full de ruta amb actuacions concretes en diferents punts de la ciutat, tant a curt com a llarg termini.

“La innovació és clau per trobar solucions als reptes que ens planteja la ciutat i la seva activitat”, ha subratllat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, responsable d’Urbanisme, Acció Climàtica, Mobilitat, Pla de Barris i Serveis Urbans. Bonet ha remarcat que “és imprescindible avançar cap a un transport públic millor i cap a una mobilitat més neta i sostenible, i per això hem d’aprofitar tots els recursos i possibilitats que ofereixen les noves tecnologies”. Per la seva banda, el professor Miquel Estrada, de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins i responsable de l’estudi per part de la UPC, ha recordat que les eines basades en intel·ligència artificial “han demostrat beneficis en la millora del flux del trànsit en altres ciutats, però cal adaptar-les al context i a l’urbanisme de Barcelona”.

Amb aquest projecte, Barcelona reforça la seva aposta per integrar la innovació tecnològica en la planificació urbana i en la millora dels serveis públics. Si la IA pot ajudar a sincronitzar millor els semàfors i reduir els temps d’espera, la ciutat podria fer un pas important cap a una mobilitat més àgil, segura i respectuosa amb el medi ambient.

stats