Llambordes enfonsades a la ronda de Sant Antoni quatre mesos després de la seva estrena
L'Ajuntament apunta a un problema d'execució de la base que hauria d'assumir l'empresa constructora
BarcelonaNo fa ni quatre mesos que es va estrenar el primer tram de la nova ronda de Sant Antoni i ja cal reparar-lo. En el paviment de la zona que connecta el carrer Villarroel amb Riera Alta –la principal entrada de trànsit des d'aquesta zona cap al Raval– ja són visibles diversos punts on les llambordes s'han enfonsat o estan trencades. Uns desperfectes que han tornat a encendre els veïns d'una de les artèries més debatudes de la ciutat i que sembla no poder deixar mai enrere la polèmica.
Fonts municipals asseguren que l'empresa municipal d'Infraestructures Bimsa ja té constància dels estralls que el trànsit rodat ha causat sobre el paviment recentment estrenat. Apunten que "segurament es tracta d'un problema d'execució de base" i que l'empresa constructora n'assumirà la reparació. La previsió és que es pugui arreglar pròximament, possiblement aprofitant que en algun moment caldrà tallar el carrer Villarroel per fer-hi un encreuament de serveis.
El portaveu de la Plataforma d'Afectats per la Llosa de Sant Antoni, Toni Olivella, apunta que era previsible que això passés perquè Riera Alta és un carrer "amb un ús intensiu" on passen molts cotxes i bicicletes. Per això, considera que seria més oportú canviar el tipus de paviment que no reparar-lo i prou. Olivella apunta que ara encara se'n fa càrrec l'empresa constructora, però sosté que d'aquí a un any, "quan torni a passar", el cost de la reparació l'haurà d'assumir el consistori i, per tant, tots els veïns. "El sentit comú ha d'imperar per sobre de les coses utòpiques, per molt boniques que puguin semblar", afegeix, i aposta per tornar a posar asfalt en aquest tram si les llambordes de pedra natural han de suposar un perill que pot provocar accidents o que algú hi ensopegui.
Per contra, la Míriam M. considera una "bogeria" que s'hi torni a posar asfalt. Ella és veïna de la zona i membre de la Plataforma Pro Pacificació de la ronda de Sant Antoni, i subratlla que en una zona tan densa com el Raval l'asfalt contribueix a crear l'efecte illa de calor que fa que moltes nits d'estiu siguin irrespirables. Per això, tot i que lamenta que des de fa mesos senten tot el dia el soroll de les obres i que ara l'haurà de tornar a sentir, prefereix que es reparin les llambordes i es continuï apostant per la pedra natural. Apunta que el problema ha estat que no s'ha posat prou capes del material que havia de subjectar les llambordes amb el terra, i que el pas de vehicles pesants les ha fet saltar de seguida.
El precedent de Pi i Margall
El ràpid deteriorament del paviment de la nova ronda de Sant Antoni recorda un altre cas recent. En la pacificació de Pi i Margall, els veïns van denunciar ben aviat també que apareixien les primeres llambordes trencades. Aleshores havia passat un any des de l'estrena del carrer, quan van sorgir les primeres queixes perquè amb el trànsit hi havia algunes peces del paviment que havien començat a trencar-se, i això havia provocat petits sots al llarg de la via.
De fet, l'exemple de Pi i Margall havia servit a l'actual govern municipal per defensar la decisió d'asfaltar una part de la nova ronda de Sant Antoni: el carril que gira des de Villarroel per anar a buscar el carrer Comte Urgell i que va ser motiu de crítica tant per l'ús d'asfalt com pel col·lapse de trànsit que va generar sobretot en els primers dies.
El paviment de pedra natural tornarà a posar-se a prova quan s'obri el primer lateral de la nova Rambla. En aquest cas el consistori sí que va mantenir l'aposta per aquest tipus de paviment. En els pròxims mesos, quan comencin les obres del cantó Llobregat del passeig, els primers cotxes –i en aquest cas també alguns autobusos– començaran a circular de pujada per sobre de les llambordes de pedra natural.