Barcelona

Taxistes pirates de Barcelona, a la caça de turistes per estafar-los

Alguns conductors cobren fins a 65 euros per trajectes de poc més de quatre quilòmetres

Taxis a la sortida de les discoteques del passeig Maritim durant la matinada de divendres.
5 min

BarcelonaL'escena es repeteix una vegada i una altra. A les portes de les discoteques del passeig Marítim, un taxi s'atura i conversa a través de la finestra amb un grup de noies estrangeres que vol tornar a casa després d'una nit de festa. Contra tota la normativa, el taxista negocia amb elles el preu del viatge. Els demana entre 50 i 60 euros per anar fins al centre de la ciutat. És gairebé cinc cops el cost real d'un trajecte així. Uns minuts més tard, és un altre taxi el que s'atura i negocia amb un grup de cinc francesos. En aquest cas, s'ofereix a portar-los fins al seu destí –al carrer Rosselló, 402– per 65 euros. Més de quatre vegades per sobre del que seria legal. L'aplicació oficial de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) calcula que aquesta és una carrera que, amb taxímetre, hauria de tenir un cost de 15 euros com a màxim.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Això està passant davant dels ulls d'un equip de l'ARA una nit de divendres a dissabte, però és una pràctica habitual cada nit. Alguns taxistes se salten tota la normativa per anar a caçar clients i aplicar-los les tarifes que volen, obviant el taxímetre del seu vehicle. Busquen sobretot turistes que tornin de festa de les discoteques de la zona del passeig Marítim. La combinació de ganes de tornar a casa, alcohol i desconeixement de la ciutat, les distàncies entre origen i destí i el funcionament del taxi els converteix en preses fàcils.

Taxis a la sortida de les discoteques del passeig Marítim durant la matinada de divendres.

Amb una estona n'hi ha prou per comprovar el modus operandi d'aquests taxistes. Se salten la cua d'una quinzena de vehicles que hi ha a la parada de taxis del carrer de Ramon Trias Fargas, i s'aturen uns metres més enllà, ja al passeig Marítim de la Barceloneta o a la cantonada amb el carrer Trelawny. Allà negocien preus directament amb els clients. I si algú els crida l'atenció o se senten observats, surten a fer un tomb per la zona i tornen al cap d'uns minuts per caçar una nova víctima a qui estafar. A les quatre de la matinada, quan el flux de turistes que surten de les discoteques ja és alt, hi arriben a estacionar set o vuit taxis diferents. Alguns vehicles ni s'aturen i van buscant clients mentre circulen lentament pel passeig Marítim.

Per dissimular i estalviar-se l'esbroncada dels taxistes que sí que fan cua pacientment, molts fingeixen que van a recollir un servei contractat per aplicacions. Per això, porten encesa la tarifa T-3 a l'indicador de sobre el taxi, que significa que tens un preu tancat perquè se t'ha contractat a través d'una app i vas a recollir passatge. En molts casos, però, la realitat és que no van a recollir ningú en concret i que estan buscant víctimes a qui estafar. Tanmateix, no sempre se'n surten i a vegades hi ha conflictes amb altres taxistes que els retreuen la mala praxi.

Ho corrobora un dels treballadors que posa ordre a la zona cada nit i que prefereix mantenir-se en l'anonimat. Després de 15 anys treballant al mateix lloc ha vist de tot. Fins i tot conductors que s'aprofiten de l'estat d'embriaguesa d'alguns clients. "He vist taxistes que cobraven tres vegades a un turista ebri", relata. Explica que molts cops també els que fan cua a la parada de taxis intenten estafar els clients, i que l'han amenaçat més d'una vegada quan ha alertat els clients. "La majoria són pakistanesos", sentencia.

Taxis a la sortida de les discoteques del passeig Marítim durant la matinada de divendres.

Un d'aquests taxistes pirates és el Mustafà. Intenta pactar preus amb clients que surten de les discoteques, aturat a menys de 100 metres de la parada. Detecta que l'estan vigilant i marxa amb el pilot verd encès. De seguida corre la veu entre els altres taxistes, i durant una bona estona desapareixen del passeig on encotxaven irregularment. Fins i tot, un compatriota seu torna al cap d'una estona i mostra al mòbil una petició de servei per explicar que ell no estava caçant clients irregularment sinó que tenia un viatge encarregat per aplicació. Per això estava aturat allà on no tocava, repeteix temorós.

Sis taxistes expulsats

Fa temps que la Guàrdia Urbana de Barcelona i l'Institut Metropolità del Taxi (IMET) són conscients de l'existència d'aquestes pràctiques dins del sector. I la persegueixen. Durant les últimes setmanes d'agost i les primeres de setembre, de fet, la Guàrdia Urbana va fer un dispositiu especial amb controls a la zona propera a les discoteques que es va saldar amb 14 denúncies contra taxistes relacionades amb el sistema tarifari, informen fonts municipals. Des de principis de gener fins al mes de setembre, la Guàrdia Urbana havia interposat 71 denúncies relacionades amb aquestes pràctiques dins de la ciutat de Barcelona.

Fonts de l'IMET apunten també que des del 2024 s'han obert 144 expedients sancionadors en tota l'àrea metropolitana a taxistes per captar passatge mitjançant ofertes o prestar serveis amb tarifes diferents de les aprovades per l'Institut. Durant tot l'any 2023 se'n van incoar 192 per aquests motius. Gairebé un de cada 10 expedients sancionadors que s'obren a taxistes tenen a veure amb aquesta mena de pràctiques. Les mateixes subratllen que aquestes són dues infraccions greus segons el Reglament Metropolità del Taxi, per la qual cosa són sancionables amb multes de fins a 1.400 euros. A més, en el cas de reincidència s'arrisquen a perdre la llicència. Des del 2024, l'IMET ha retirat la credencial mitjançant resolució ferma a sis taxistes que ja havien estat sancionats dues vegades per aquest motiu.

Taxis a la sortida de les discoteques del passeig Marítim durant la matinada de divendres.

Malestar al sector

L'existència d'aquests taxistes pirates també genera malestar entre el sector, que fa anys que lluita contra aquest tipus de pràctiques i que fa un temps fins i tot s'havia enfrontat presencialment amb els conductors que estafen turistes. "El que fan és tacar la imatge del col·lectiu. És una autèntica vergonya", diu en conversa amb l'ARA el portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, una de les veus més bel·ligerants dins del sector contra els taxistes pirates. "El groc i negre és un símbol de confiança, i els que l'utilitzen per estafar mereixen la retirada immediata de la llicència", afegeix.

"Tota aquesta deixalla s'ha d'eliminar del sector com sigui", diu Álvarez, que assegura que es tracta de grups organitzats que "es coordinen i s'avisen" quan veuen que hi ha presència policial. El portaveu d'Élite subratlla que "la majoria dels taxistes que fan aquestes pràctiques" van retolats amb FreeNow i porten l'enganxina d'Uber. "Això demostra quin tipus de taxistes són. El taxi s'ha de professionalitzar, i introduir elements per combatre totes aquestes males pràctiques", apunta, i explica que la nova llei que s'està debatent al Parlament incorpora multes molt grans i preveu immobilitzacions de vehicles davant de casos així.

stats