Visita a l'estació fantasma de Gaudí, l'única del metro de Barcelona mai estrenada
Es podrà visitar per primer cop en el marc dels actes del centenari del metro
BarcelonaPels voltants de la Sagrada Família hi ha una boca de metro que aparentment no porta enlloc. És a l'encreuament de l'avinguda Gaudí amb el carrer Lepant, i fins ara sempre ha tingut la porta tancada al gran públic. Un petit cartell indica que darrere de la reixa hi ha una sala polivalent i un espai per als treballadors de TMB que ja s'han jubilat. La realitat, però, és que aquestes escales porten molt més enllà. A l'única estació de metro de la ciutat que no s'ha utilitzat mai. Més de cinquanta anys després de construir-la, Barcelona obrirà aquest diumenge per primer cop les portes d'un dels seus secrets més ben guardats: "l'estació fantasma" de Gaudí.
Per entendre per què la ciutat té des de fa més de mig segle una estació de metro sense usar, cal remuntar-se a l'any 1968. Aleshores, els plans de l'expansió del metro implicaven crear dues línies noves: una que travessés la ciutat des de la muntanya fins al mar i una altra que la creués des del Besòs fins al Llobregat. Les dificultats que es van trobar per perforar el terreny van fer desistir les autoritats del moment i que els dos projectes confluïssin en un de sol: la línia 5. En un homenatge involuntari al creador de la Sagrada Família, l'estació de Gaudí va acabar sent també una obra inacabada.
Perquè la unió de les dues línies en un únic projecte va fer que la parada de Gaudí –que havia de ser per a la línia que havia d'unir Horta amb el Paral·lel– quedés en els llimbs. Els tècnics van considerar que l'estació quedava massa a prop de les d'Hospital de Sant Pau i Sagrada Família, i per això la van deixar inoperativa. Des d'aleshores, ha estat tancada. Només visible per als passatgers dels combois de la línia 5 que afinin molt la vista quan hi passen. Perquè malgrat que no s'hi atura, el metro sí que fa més de mig segle que circula per davant de la seva andana.
Ara els vagons continuaran sense parar a Gaudí, però aquest cap de setmana aquells que hagin aconseguit entrada podran visitar per primer cop aquesta estació. És un dels actes que TMB ha organitzat en el marc dels actes del centenari del metro, i que permetrà també visitar en els pròxims dies l'altra estació fantasma de la ciutat: la de Correus. En aquest cas, però, l'estació –entre les parades de Barceloneta i Jaume I de la línia 4– sí que va arribar a estar en funcionament, des del 1934 fins al 1972.
Un museu a l'andana
Els afortunats que puguin visitar l'estació de Gaudí –o aquells que puguin afinar la vista quan passin per davant amb el metro– s'hi trobaran una estació que dista molt de semblar una infraestructura abandonada. Amb motiu del centenari, TMB l'ha posat al dia instal·lant-hi unes mampares per evitar caigudes a la via, ha polit el terra de l'andana, l'ha il·luminat i hi ha posat uns plafons que converteixen l'estació en una mena de museu soterrani de la història del metro.
Així, a més de textos que expliquen com ha evolucionat la xarxa a la ciutat des del 1925, els visitants també hi trobaran cartells antics d'estacions ja desaparegudes. Una mena de viatge al passat on hi ha també vitrines amb tot de títols de metro antics –des dels bitllets allargats que semblaven un punt de llibre al bitllet olímpic amb dibuix del Cobi incorporat–, o, fins i tot, relíquies com ara les màquines grogues que servien al mateix temps per comprar el bitllet i per controlar l'accés al metro.
Tot i que de moment només està previst obrir al públic l'estació aquest cap de setmana i l'últim d'octubre –amb totes les entrades exhaurides–, des de TMB han assegurat que s'estan plantejant obrir algun altre cap de setmana més en el marc dels actes del centenari del metro. Fins i tot està sobre la taula la possibilitat de fer-ho més cops més endavant.