Societat 29/04/2021

El Bicing que mou l’Scalextric i altres històries de ciència

Més de mil alumnes de secundària experimenten amb la biologia, la física i les matemàtiques a l'Estadi Olímpic de Montjuïc

2 min
Segona edicio del Visions Steam Anella a Montjuïc

L'energia del Bicing pot moure un Scalextric i això ens donarà pistes sobre la mobilitat sostenible. Una banda de música per explicar com es transmet el so per l'aire. Amb un avió de paper, dissenyant molt bé les seves ales, es pot entendre la més complexa tecnologia aeronàutica. Quina part d'una bola de paper de plata se submergeix a l'aigua i per què? Què demostra això sobre conceptes com "densitat" i "flotabilitat"? ¿Sabeu que no sempre necessitarem la mateixa força per aixecar un quilo de cargols de ferro? Les lleis de Newton explicades amb una sessió de dansa contemporània. Són només alguns exemples de les activitats que un miler d'alumnes de primer i segon d'ESO d'escoles catalanes han pogut fer aquest dijous a l'Estadi Olímpic de Montjuïc en el marc d'una nova jornada de cultura STEAM organitzada per Barcelona Serveis Municipals i la Universitat Politècnica de Catalunya.

Els alumnes poden experimentar amb la biologia, la física, la tecnologia i les matemàtiques. Les jornades acostumen a celebrar-se tres cops a l'any, una a l'Estadi Olímpic, una al parc d'atraccions del Tibidabo i una al Fòrum. La d'aquest matí era la primera després dels llargs mesos de pandèmia i restriccions, i en lloc dels dos mil alumnes habituals, n'ha va haver mil. Marta Labata, directora general de BSM, destaca la satisfacció que suposa haver pogut tornar a injectar vida a la iniciativa: “És fantàstic despertar vocacions científiques amb aquest sistema, que permet als estudiants entendre la ciència de manera vivencial i no només teòrica”. I afegeix com de bonic és poder dedicar espais públics de la ciutat a aquesta mena de jornades d'ensenyament. Les jornades requereixen les sinergies de moltes persones: dels professors que expliquen la teoria a les aules, dels que preparen els materials i ideen les experiències i, esclar, dels voluntaris que les porten a terme sobre el terreny el dia que toca. Aquests últims són voluntaris de la UPC, “estudiants que ensenyen estudiants”, destaca Labata, cosa que suposa un valor afegit molt gran en la creació d'un efecte mirall entre alumnes d'ESO i batxillerat i alumnes universitaris. Només els separen tres o quatre anys i l'intercanvi d'experiència i coneixement entre ells és molt profitós.

Segona edició del Visions Steam Anella a Montjuïc.

Els professors Artur Paz i Luis Carlos Pardo són els organitzadors i coordinadors de la jornada i treballen sobre el terreny per sumar energies, esforços i entusiasme. Paz destaca que els interessa moltíssim treballar la iniciativa i l'autonomia dels alumnes, que provin, que intueixin, que encertin i s'equivoquin, un mètode pedagògic molt vàlid en relació amb la transmissió dels coneixements científics. La combinació entre el treball teòric, a les aules, i les activitats socioemocionals –veure que la teoria té translació a la pràctica–, resulta molt profitosa i engrescadora.

La Carla i l'Ana, per exemple, són estudiants d'enginyeria biomèdica i avui fan de voluntàries per a una prova relacionada amb el coneixement i la prevenció del covid 19. A partir del concepte “distància de seguretat” els alumnes coneixen els riscos d'infecció i de contagi, les mesures de prevenció, la velocitat de transmissió i, finalment, la vacuna.  

stats