Les infraestructures precàries escanyen el creixement econòmic

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, exigeix als polítics que tornin a posar el dèficit històric en infraestructures a l'agenda política i fixa les prioritats d'inversió: Rodalies, Corredor Mediterrani, Quart Cinturó i accessos al Port

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha començat la roda de premsa dient que parlaria de "la història interminable". I és que el dèficit d'infraestructures a Catalunya, i en concret a l'àrea de Barcelona, és tan històric com escandalós. La potència econòmica de Catalunya dins de l'Estat no encaixa amb el nivell de carreteres i serveis ferroviaris que té. "Estem ofegant el creixement econòmic per la manca d'infraestructures a l'àrea metropolitana", advertia Miquel Valls, amb un cert punt d'indignació.

Durant la crisi aquesta mancança s'ha pogut dissimular, però amb el repunt econòmic les costures estan a punt de rebentar, segons la Cambra. Com a exemple d'aquest col·lapse posen la informació que treia l'ARA dissabte passat sobre els embussos de trànsit, on s'explicava que en dos anys, un augment del 3,3% de la mobilitat ha fet augmentar les cues i retencions de trànsit un 75%.

Prioritats

Rodalies, B-40, accessos al Port i Corredor Mediterrani

Per aquest motiu Miquel Valls demana enèrgicament als pròxims governs català i central “mullar-se” i reactivar la inversió en infraestructures a la capital catalana i la seva àrea metropolitana per no minvar la seva competitivitat. “És un tema que ha de tornar a l’agenda política”, reclama. Les prioritats que assenyala la Cambra de Comerç són quatre –tot i que n’hi ha moltes més–, però es fixa en les més urgents. Rodalies, Corredor Mediterrani, accessos al Port i B-40.

L’obra més important que descongestionaria les Rodalies –tot i que no en resoldria tots els problemes– seria la construcció del túnel de l’Hospitalet i l’intercanviador de la Torrassa. Pel que fa al corredor, exigeixen l’ample de via europeu, amb un compromís calendaritzat, entre Castellbisbal i Tarragona, unes obres que ara avancen molt lentament. Al Quart Cinturó li demanen dues coses: que s’acabi els trams que falten per construir entre Viladecavalls i Olesa, i que es torni a redactar l’estudi del tram entre Terrassa i Sabadell, que va caducar. I amb els accessos al Port, tot i que ja està resolta la part financera, demanen a l’Estat i el Govern que resolguin els problemes tècnics que tenen aturada la licitació de les obres.

D'on surten els diners?

Quan acabi la inversió en AVE

Per al president de la Cambra el que cal és prioritzar les inversions seguint el criteri de cost-benefici i de rendibilitat econòmica i social, incentivar la col·laboració público-privada i millorar la coordinació entre les diferents administracions.
I d’on sortiran aquests diners que fins ara no ha invertit el ministeri de Foment? Cristian Bardají, director d’estudis d’infraestructures de la Cambra, recorda que les obres de l’AVE pendents arreu de l’Estat, que en els darrers han monopolitzat els pressupostos de Foment, ja estan pressupostades o programades, i que per tant en els propers anys quedaran alliberats uns diners “per fer les inversions necessàries a l’àrea metropolitana”.

4.000 milions d'euros

és el deute que té l'Estat amb la Generalitat de la disposició addicional tercera de l'Estatut

“De la mateixa manera que s’ha pagat el deute històric a Andalusia, reclamem que el deute que té l’Estat amb Catalunya de la disposició addicional tercera [inclosa dins l’Estatut, però que Zapatero ja va deixar de pagar a final de mandat per la crisi] que suma 4.000 milions d’euros”, demana Miquel Valls. La Cambra calcula que amb aquests 4.000 milions es poden acabar tranquil·lament les quatre obres que ha fixat com a prioritàries. Preguntat sobre si l’actual context polític d’enfrontament entre l’Estat i la Generalitat, la petició de la Cambra té massa futur, el seu president respon: “Nosaltres constatem que la manca d’inversions és històrica i no entrem en els motius polítics que ho expliquin”.

PIMEC se suma a les queixes

La patronal critica el retard del Corredor Mediterrani

El mateix dia que la Cambra feia un cop a la taula per posar el focus mediàtic en què la manca d’infraestructures clau resta competitivitat a l’economia catalana, la patronal de la petites i mitjanes empreses (Pimec) va fer públic un nou informe en què denunciava “la falta de voluntat política del govern central per impulsar una infraestructura clau per a l’economia: el Corredor Mediterrani”. Per Pimec, la internacionalització i activitat de les pimes es veu frenada pels retards i deficiències en aquesta infraestructura que ha de facilitar el trànsit de mercaderies entre Europa, Àfrica i Àsia, i impulsar l’activitat de l’àrea mediterrània.