Societat 15/02/2016

On la ciutat canvia de nom (encara)

Avui es reprenen les obres del ramal de la Zona Franca de la L9, però els veïns de la Marina són escèptics

David Bigorra
3 min
On la ciutat canvia de nom (encara)

BarcelonaAl barri tots saben qui va ser Francisco Candel, veí de la Marina, que l’any 1957 va escriure la controvertida obra Donde la ciudad cambia su nombre, una crònica social sense embuts de la gent d’aquell extrem de la ciutat que vivia d’esquena al desenvolupament de la gran urbs. “Tot ha canviat molt, però en algunes coses seguim sent l’últim racó de Barcelona que descrivia Candel”, lamenta Armando Casals, veí del barri que cita aquest llibre per dibuixar l’estat d’ànim que senten en aquesta part de la ciutat on no arriba el metro.

Després de la fastuosa posada en marxa de la línia 9 del metro divendres passat, avui li toca el torn al ramal de la Zona Franca, aturat per la crisi. Faltaven 280 milions per acabar-lo, i l’Ajuntament de Barcelona es va comprometre la setmana passada a pagar-ne la meitat. “Els veïns s’ho mereixen”, va recordar l’alcaldessa Ada Colau divendres.

L’anunci sobre la tornada a l’activitat de les obres de la L9 els veïns l’han rebut amb escepticisme. Fa anys que estan aturades. “No ens ho esperàvem, però aquí ja estem curats d’espants i ja veurem si realment és definitiu”, adverteix Antonio Guillén, president de la Unió d’Entitats de la Marina. “Estem contents, però no ens ho creiem, perquè diferents governs ja ho han promès quatre o cinc vegades i al final res”, diu Xavier González, membre de l’Assemblea 15-M de la Marina - Zona Franca.

La proximitat del Mobile World Congress, que s’inicia el 22 de febrer, i la inauguració divendres del ramal de la línia 9 del metro que arriba a l’aeroport, deu dies abans de l’inici d’un esdeveniment que va exigir aquesta infraestructura per mantenir la fira a la Ciutat Comtal, alimenten les suspicàcies. “Creiem que l’anunci és una manera de dissuadir la gent de participar en les mobilitzacions que farem durant la fira”, emfatitza González.

“Al principi els veïns anaven a totes les manifestacions, però passa el temps i cada cop està tothom més desencantat”, comenta Antonio Real, que regenta el quiosc situat davant de la plaça de la Marina de Sants. Just al costat del seu petit establiment s’alcen algunes de les tanques de les obres aturades des de fa anys i el cartell groc on es llegeix: “Estem construint la línia 9 del metro”. A l’altra banda del carrer, al Mercat de la Marina, els cartells reivindicatius a les parets criden a la mobilització i alguna pancarta al balcó reclama el servei de forma concisa: “Metro ja!”

La Marina, al districte de Sants-Montjuïc, pateix resignada els problemes de mobilitat. La majoria dels poc més de 30.000 habitants viuen a la Marina del Port, mentre que al costat la Marina del Prat Vermell està en ple creixement urbanístic i molt poc habitada. Només disposen d’autobusos per desplaçar-se, col·lapsats en hores punta. “Sent de la ciutat, ens sentim lluny de la ciutat”, sentència Casals. La reivindicació veïnal per aconseguir que el metro arribi a aquesta zona és de fa anys. “Recordo que abans dels Jocs Olímpics ja es parlava d’una línia que travessés la muntanya de Montjuïc”, afirma Felipe Mayoral, vicepresident de l’Associació de veïns La Cadena d’Estrelles Altes. “Fa 30 anys que es reclama que arribi el metro, no entenem per què les obres es van aturar quan ja estaven en una fase molt avançada”, es queixa Guillén, que afegeix: “Sentim que estem en un segon nivell respecte a la resta de la ciutat”.

Un any aturats

Segons explica Jordi Jubany, exresponsable d’obres subterrànies de la Generalitat, les obres del ramal de la línia 9 que passa per la Marina anaven més avançades que les que van al Prat. Però un problema amb una roca va espatllar la tuneladora i es va trigar un any a superar el contratemps, fet pel qual es va avançar més per l’altra banda i s’ha enllestit abans.

Si Candel tornés a escriure avui el retrat del barri que va fer gairebé 60 anys enrere, el paisatge descrit seria molt diferent. Però l’essència no variaria gaire. “No és només el metro el problema. El semàfor que hi ha entremig de Mineria i Foneria està lligat a una palmera amb filferros des de fa més de deu anys”, resumeix Helena Garcia, veïna que participa activament en els temes de mobilitat del barri. Sembla, per tant, que el barri de la Marina, en molts aspectes, segueix sent el lloc on la ciutat canvia de nom. Encara.

stats