La contaminació en el camí a l'escola perjudica la memòria de treball dels nens

Les partícules procedents del trànsit són les més perjudicials

La contaminació atmosfèrica a què s'exposen els infants de Barcelona en el seu camí diari cap a l'escola redueix la seva memòria de treball i perjudica el seu desenvolupament cognitiu. Així ho demostra un estudi fet sobre més de 1.200 infants d'entre 7 i 10 anys de 39 escoles de Barcelona que es desplacen cap al centre de la ciutat a peu. L'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), autor de l'estudi de camp, ha analitzat i relacionat l'exposició a la contaminació atmosfèrica, la capacitat d'atenció i la memòria de treball durant un any.

L'estudi revela que les partícules contaminants més perjudicials són el PM2.5 i el carboni negre, procedents del trànsit de la ciutat. L'exposició a aquests gasos redueix el creixement de la memòria de treball entre un 3,9 i un 4,6%, mentre que no s'han pogut demostrar "associacions significatives" que afectin la capacitat d'atenció. Tot plegat, segons els autors de l'estudi, són uns impactes en la salut dels joves "desproporcionadament alts" a causa de la seva capacitat pulmonar més baixa i freqüència respiratòria més alta.

Tot i això remarquen que desplaçar-se a peu o en bicicleta per la ciutat segueix resultant més beneficiós que fer-ho en vehicles privats perquè permet introduir hàbits de vida saludable en la rutina dels infants. De fet, la primera autora de l'estudi, Mar Álvarez-Pedrerol, destaca que els infants que van cap a l'escola en cotxe o en transport públic també estan exposats a dosis altes de contaminació. La solució a aquest problema de contaminació passaria per crear camins escolars menys contaminants i més segurs i reduir l'ús de vehicles privats per arribar als centres educatius.

Durant tot l'any, els més de 1.200 estudiants s'han sotmès a diferents tests per avaluar l'evolució de la memòria de treball i la capacitat d'atenció. Per la seva part, l'exposició a la contaminació atmosfèrica s'ha calculat d'acord amb estimacions sobre la ruta que duien a terme els nens per anar de casa a l'escola, sempre usant la més curta.

L'estudi, publicat a 'Environmental Pollution' i emmarcat en el projecte Breathe, que estudia els efectes del trànsit en l'entorn escolar en general, és el primer que se centra en l'impacte potencial de l'exposició a la contaminació durant els desplaçaments sobre el desenvolupament cognitiu. Altres treballs del projecte ja han posat de manifest que el 20% de la dosi de carboni negre que reben els menors cada dia es dona durant els desplaçaments diaris.

Més continguts de