Societat 22/04/2020

Les escoles reobriran per territoris i etapes educatives i es garantirà la distància social

Bargalló demana a Celaá aixecar les restriccions per poder fer la preinscripció al maig

Laia Vicens
2 min
El conseller d'Educació, Josep Bargalló, en la compareixença al Parlament

BarcelonaQuan tornaran a obrir les escoles? Ningú no ho sap, però d'entrada sembla que es podrà tornar a l'aula de manera progressiva, diferenciant per territoris i etapes educatives, i garantint sempre la distància social. Segons ha explicat el conseller d'Educació, Josep Bargalló, el departament treballa en uns quants escenaris de desconfinament i reobertura dels centres educatius, en un "pla propi" que presentarà quan les autoritats sanitàries permetin tornar a l'aula.

En una compareixença al Parlament, Bargalló ha deixat clar que el desconfinament obligarà a impulsar "mesures diferents" per etapes educatives, nivells i tipus d'ensenyament, perquè no és el mateix una classe de P3 que un grup de formació professional, on es pot mantenir menys contacte entre alumnes i alumne i professor. "No hi ha hagut cap país que hagi reobert tots els centres educatius de cop", ha justificat Bargalló, sinó que estan tornant a classe "amb diferències territorials i etapes".

Però, sigui com sigui, escoles i instituts seguiran un "protocol" de descontaminació i neteja prèvia dels espais. En aquest sentit, es treballa per tornar abans d'acabar el curs, encara que siguin poques hores, perquè l'acompanyament afectiu als alumnes "necessita algun moment de presencialitat".

Preinscripció a finals de maig "com a molt tard"

De fet, tenir les escoles obertes també és clau a l'hora de fer la preinscripció. Les jornades de portes obertes ja es van suspendre per la pandèmia i també es va ajornar el procés, que ja no admet més demores. Bargalló ha explicat que es treballa perquè la segona quinzena de maig "com a molt tard" es pugui fer la preinscripció escolar. Aquest és un procés que normalment es fa de manera presencial i, malgrat que s’ha preparat un dispositiu virtual, no es pot assegurar que totes les famílies hi tinguin accés. Per això, no es podrà obrir el procés de preinscripció si no hi ha alguna via per fer-ho també de manera presencial, perquè seria "injust i inequitatiu".

Així, la conselleria ha demanat al ministeri d'Educació que demani al de Salut aixecar la suspensió del procés administratiu de preinscripció, perquè les escoles puguin obrir, encara que sigui donant torns, i atendre les famílies que vulguin apuntar-s'hi. Si no es pot fer la preinscripció en aquest termini es podria donar el cas que l'activitat lectiva no pugui començar el setembre.

Bargalló, que ha reconegut que el sistema educatiu no estava preparat per a una situació així, ha avisat que es pot tornar a produir un nou confinament i que per això és important tenir clar alguns aprenentatges, com per exemple que cal prioritzar l'acompanyament emocional o el treball cooperatiu abans que "la matèria i el currículum".

L'oposició retreu al Govern la bretxa digital

Els partits de l'oposició han burxat en el temps que ha trigat el departament a resoldre la bretxa digital. Ciutadans i el PSC han demanat mesures compensatòries de més reforç educatiu durant l'estiu i, juntament amb els comuns, han fet una crida perquè el pròxim curs serveixi per detectar i revertir les desigualtats que s'han generat o agreujat durant el confinament. El PP ha demanat "certesa" al conseller i li ha preguntat si tira endavant els decrets sobre l'escola concertada.

Algunes dades

  • 17,4 milions d’euros per a les beques menjador: Les targetes moneder per als alumnes becats han suposat una inversió de 17,4 milions d’euros, uns 3 milions a la setmana. Això comporta un increment pressupostari de 400.000 euros cada setmana.

  • 22.000 packs de connectivitat: Dels 53.000 alumnes amb problemes o dificultats de connexió, 10.000 són de la concertada i la resta de la pública. En total, s’han repartit fins ara 22.000 packs de connectivitat perquè els alumnes segueixin el 3r trimestre a distància.

  • 615 nous entorns virtuals:
S’ha quadruplicat el trànsit habitual de dades als entorns digitals dels centres. En total, s’han creat 615 nous Moodle per facilitar que tots els centres puguin fer docència online. Així, es dona cobertura a 2.213 entorns Moodle que suposen una mitjana de 81.291 connexions diàries.

stats