Mobilitat
Societat 05/02/2021

Cotxes i motos que giren sense respectar les bicis, principal conflicte de mobilitat a Barcelona

La Síndica de Greuges i el RACC recomanen reforçar la senyalització i el manteniment als carrils bici

ARA
2 min
Un semàfor en verd per a ciclistes en una cruïlla de l’Eixample.

BarcelonaLa convivència a Barcelona entre vianants, ciclistes i conductors de vehicles motoritzats no sempre és fàcil, malgrat que estan condemnats a entendre's perquè la mobilitat a la ciutat sigui segura per a tothom. En un informe conjunt, la Síndica de Greuges de Barcelona i el RACC han demanat a l'Ajuntament que millori la xarxa de carrils bici de la ciutat, reforçant-ne la senyalització i el manteniment, revisant-ne l'amplada i retirant els bidireccionals, com el del carrer Provença, o els que són dalt de les voreres, com el de la Gran Via, i que prepari un pla dels punts més conflictius.

L'estudi ha observat 10 punts de la xarxa ciclista durant les hores punta (de 8 a 11 hores i de 17 a 20 hores) per analitzar el comportament d'unes 250 persones, entre ciclistes (100), vianants (100) i conductors (50). No hi han volgut buscar culpables. De fet, l'informe ha constatat que tots fan infraccions. En el cas dels ciclistes, en 7 dels 10 punts s'ha comprovat que sovint no indiquen les maniobres amb el braç, no fan servir prou el timbre per avisar i circulen massa de pressa i amb auriculars i en la meitat dels punts se salten semàfors, circulen per la vorera (tot i tenir carril bici) i no respecten la prioritat dels vianants. Els vianants, en canvi, creuen massa vegades sense mirar o bé creuen fora del pas de vianants.

Però la infracció més repetida correspon als conductors de vehicles motoritzats i és per no respectar la prioritat de la bicicleta en els girs, una situació que s'ha detectat en 8 dels 10 punts analitzats i que comporta el risc d'atropellar el ciclista, que es veu obligat a sortir del carril bici per esquivar el cotxe que gira o bé a saltar-se el semàfor per passar la cruïlla abans que el vehicle. L'estudi també diu que en el 60% dels punts analitzats els vehicles motoritzats, com cotxes i furgonetes, ocupen el carril bici per aturar-s'hi o circular-hi.

Els punts més conflictius

Els punts observats han sigut Sant Antoni Maria Claret amb el passeig Maragall, Girona amb Consell de Cent, Provença amb passeig de Gràcia, Diagonal amb passeig de Gràcia, plaça del Comerç amb carrer de Sant Adrià, Torrent de l'Olla amb Astúries, avinguda Meridiana amb l'intercanviador de la Sagrera, passeig Marítim amb l'Hospital del Mar, Marina amb Gran Via i Ganduixer amb General Mitre. Malgrat que l'objectiu de l'estudi no era detectar el punt més conflictiu, on s'han observat més incidències ha sigut a l'intercanviador de la Sagrera, a Diagonal amb els Jardinets i al passeig de Gràcia amb Provença.

"Sense un mínim coneixement de les normes de circulació és difícil augmentar amb seguretat la presència de la bicicleta", ha advertit el president del RACC, Josep Mateu, que ha assenyalat que el 3% dels desplaçaments amb bicicleta que es fan a Barcelona queden lluny del 40% de Copenhaguen (Dinamarca). Mateu ha demanat que els ciclistes que no tenen cap carnet de circulació tinguin un "mínim coneixement de les normes" de trànsit per garantir la seva seguretat i la dels altres.

Entre les recomanacions, la Síndica de Greuges també ha proposat revisar l'ordenació del mobiliari urbà, terrasses, jardineres i aparcaments de motos per garantir una bona visibilitat i circulació. En un 40% dels punts observats s'han detectat que aquests elements interfereixen en la circulació, que hi ha carrils massa estrets i que entren en conflicte amb parades d'autobús o parquímetres, mentre que en un 20% dels casos els carrils bici s'acaben de manera abrupta.

stats