Successos

Dotze dies de vexacions en directe a canvi de diners: la mort d'un estrímer sacseja França

El creador de contingut acumulava 500.000 seguidors i es deixava agredir per altres individus a canvi de donacions

Jean Pormanove
ARA
22/08/2025
3 min

BarcelonaLa justícia francesa manté oberta una investigació per esclarir les causes de la mort d'un influencer mentre emetia en directe la nit de diumenge a dilluns. Raphaël Gravin –anomenat Jean Pormanove a internet– tenia 46 anys i era conegut per protagonitzar retransmissions en directe a la plataforma australiana Kick, en les quals apareixia patint agressions i vexacions. Acumulava més de 500.000 seguidors.

La mort del creador de contingut es va produir durant un directe, que feia dotze dies que estava en actiu, en què uns altres estrímers –coneguts com a Naruto i Safine– l'agredien segons les demandes de l'audiència. Els usuaris eren els que indicaven què volien que fessin amb ell a canvi de donacions monetàries. El grotesc espectacle va acabar amb la mort de Gravin mentre dormia durant la retransmissió en directe. Una imatge que va ser vista per milers d'espectadors, fins que els altres dos participants es van adonar i van desconnectar l'emissió.

Tot i que les imatges van ser retirades de la xarxa, l'autoritat francesa per als continguts audiovisuals (Arcom) ha denunciat aquest divendres la decisió de la plataforma Kick de reobrir el canal en el qual es van emetre l'escena. A més, el diari Libération ha denunciat que els futbolistes Bradley Barcola (PSG) i Pierre-Emerick Aubameyang (Marsella) havien tingut breus aparicions en la retransmissió en què posteriorment es va produir la defunció. D'altra banda, els influencers Naruto i Safine, presents durant els fets, van ser arrestats i alliberats sense càrrecs.

Tot i les constants agressions patides, la Fiscalia de Niça va emetre un comunicat dijous en el qual s'explicava que Gravin no va morir a causa dels cops. L'autòpsia realitzada assenyala que la mort no va ser produïda per un traumatisme i que tampoc va ser provocada per una altra persona. De fet, "tot indica" a causes d'origen mèdic o toxicològic, segons recull el comunicat.

Demanen responsabilitats a la plataforma

La secretària d'estat francesa d'Intel·ligència Artificial i Digitalització, Clara Chappaz, va indicar dimarts que, més enllà del procediment judicial per esclarir els fets, ja ha demanat la intervenció de Pharos, la plataforma pública per alertar de continguts i comportaments il·lícits en línia, i la d'Arcom. En un missatge en el seu compte de X, va subratllar que "la mort de Jean Pormanove i la violència que va patir són un horror absolut" i va denunciar que el creador de contingut feia mesos que era humiliat i maltractat en directe en la plataforma Kick.

Chappaz també va dir que s'havia posat en contacte amb Kick per demanar-los responsabilitats pels continguts que permet compartir, i va advertir que aquest tipus de comportaments "no tenen cabuda a França ni tampoc a Europa". "Segons el reglament europeu de serveis digitals (DSA), les plataformes més grans també tenen la responsabilitat de combatre riscos sistèmics, com la protecció de menors, la salut pública i la seguretat personal. S'estan duent a terme recerques sobre algunes d'elles. Cal portar els seus casos fins al final", explicava en un altre missatge.

Un cas similar a Catalunya

El de Gravin no és un cas aïllat. A Kick hi ha més usuaris que s'infligeixen mal a canvi de donacions. Un d'ells és Simón Pérez, un agent immobiliari reconegut que l'any 2017 va gravar-se amb la seva parella sota els efectes de la cocaïna (com van reconèixer més tard) parlant de les hipoteques de tipus fix. Ara, des de Vilanova i la Geltrú, emet directes en aquesta plataforma on s'autohumilia a canvi d'uns diners que gasta en substàncies il·legals.

stats