Educació proposa eliminar l’optativa de filosofia a l'ESO

L’esborrany del Govern topa amb crítics que defensen que la matèria ensenya a pensar i reflexionar

3 min
Alumnes en una classe de secundària.

GironaL’assignatura optativa de filosofia podria tenir els dies comptats a la secundària. L'esborrany del futur decret de currículums del departament d’Educació preveu eliminar la matèria a partir del curs vinent i, per tant, deixaria de ser una matèria opcional a 4rt d’ESO, com ho és ara. El degà del Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres, Àlex Rocas, ha dit que estan preparant un conjunt d'anotacions i suggeriments al document de la conselleria, en el qual argumentaran a favor de “mantenir” i fins i tot "incrementar” l’ensenyança d'aquesta disciplina. “És la matèria basal que permet desenvolupar el pensament crític, la capacitat d’anàlisi, d’interrelacionar i de reflexionar. És la base de tot perquè t'ensenya a pensar, a argumentar, a concloure”, defensa Rocas.

El primer a alçar la veu sobre el canvi en el currículum va ser el compte de Twitter Filosofia d’estar per casa, gestionat pel filòsof i professor Àlex Agustí. En una publicació advertia que, en l’esborrany d’Educació, a més de desaparèixer la matèria de filosofia també es reduïen les hores dedicades a educació en valors ètics i cívics, en què s'imparteixen lliçons filosòfiques i ètiques. “De 1r a 3r d’ESO hi haurà 3 vegades més hores de religió [105] que d'educació en valors ètics i cívics [35]”, criticava. 

El currículum actual estableix una hora a la setmana d’aquesta disciplina a 1r, a 2n i a 3r d’ESO, però el document preliminar ho redueix: “En almenys un dels tres cursos, tot l’alumnat cursarà la matèria de tecnologia i digitalització i la matèria d’educació en valors cívics i ètics”, estableix l'esborrany. 

Agustí critica en declaracions a l'ARA la decisió d'Educació per la importància que té que els alumnes tingui nocions de filosofia. “És la disciplina que els fa reflexionar sobre àrees i temes que ells no s’havien parat a pensar. I és una matèria que té una metodologia molt pròpia, que és el diàleg, no entès com a debatre, sinó com a intercanvi de pensaments, d’arguments, d’idees”, recalca el professor i divulgador, que demana al Govern que faci marxa enrere en la seva proposta. 

De fet, la llei d’educació Lomloe o llei Celaá va eliminar aquesta assignatura com a optativa de 4t d’ESO i la va establir com a obligatòria a primer i segon de batxillerat. Ara bé, el 50% del currículum escolar està en mans de cada comunitat autònoma i, per tant, Catalunya podria optar per mantenir aquesta matèria a la secundària. Des que es va aprovar la llei educativa, el desembre del 2020, els professors i filòlegs han organitzat diverses mobilitzacions arreu de l'Estat per reclamar que torni a les aules de 4t d'ESO.

Les humanitats perden terreny

El professor i assessor pedagògic Pepe Menéndez admet que hi ha un debat que no té solució i que afecta el conjunt del currículum escolar: “No pots posar en una maleta tan limitada una quantitat d’equipatge que no hi cap. I no té sentit que els alumnes tinguin una estratificació tan dispersa de matèries”. Ara bé, en el cas de l'eliminació de l'assignatura de filosofia, Menéndez lamenta que cada cop les humanitats van perdent pes en el conjunt de les matèries que s’estudien durant l’etapa escolar. 

“Però no ho solucionarem a còpia de posar hores i hores de matèries humanistes, sinó que el camí és la interdisciplinarietat. Perquè la força no l’agafaran per les classes individuals de les diferents matèries humanistes, sinó a còpia d'interrelacionar-les entre elles”, diu Menéndez, que considera que la filosofia és igual d’important que la literatura. "La filosofia és la matèria que ens ajuda a entendre'ns a nosaltres mateixos i a entendre per què fem les coses", subratlla.

stats