24 hores per millorar el transbordament de Passeig de Gràcia

Alumnes de FP resolen reptes reals proposats per empreses i institucions

Gerard Mira
2 min
El transbord de l'estació de metro del Passeig de Gràcia, en una imatge d'arxiu

BarcelonaVint-i-quatre hores. Aquest és el temps que han tingut els alumnes dels diferents centres de formació professional (FP) que han participat en la iniciativa 24 h d'Innovació Barcelona, impulsada per la Fundació CaixaBank Dualiza, per resoldre els reptes reals que els han plantejat 24 empreses. Gairebé una setantena d'equips d'entre sis i vuit alumnes van començar una marató per trobar solucions a les problemàtiques plantejades i el guanyador, l'Institut Antoni Algueró, de Sant Just Desvern, ha guanyat els 1.500 euros del primer premi amb la proposta que els ha plantejat TMB per renovar el (sempre polèmic) passadís de transbord entre la L3 i la L4 de Passeig de Gràcia.

Ho han solucionat, segons explica a l'ARA Alex Cañada, un dels alumnes del grup guanyador, "posant la ciutat dins el mateix túnel", per fer-lo més obert. "Estem molt contents, encara no ens ho creiem. És una gran sensació", diu l'alumne. L'IES Caparrella, de Lleida, i l'IES Paco Ruiz, d'Alacant, s'han emportat el segon i el tercer guardó, respectivament, que han sigut premiats amb l'accés a uns campaments d'innovació de tres dies. "L'objectiu no és veure la millor solució per a un sol repte, sinó que els participants vegin que les empreses poden tenir molts problemes diferents i que es poden resoldre de diverses maneres", explica el tècnic responsable de l'esdeveniment, Salva Campo. Hi han participat empreses com Vueling, Caprabo o Damm o institucions com el Macba, l’Hospital de la Vall d’Hebron o el Clínic.

Una edició telemàtica

Tot i que aquesta edició s'ha fet telemàticament a través del que han anomenat School Hub, una xarxa que connectava tots els alumnes amb el centre de control, el mètode de treball ha estat el mateix dels anys anteriors: posar l'alumne al centre perquè doni forma a les propostes de solució mitjançant estratègies de design thinking, una metodologia dinàmica que posa en joc les competències de cada integrant del grup perquè el resultat sigui com més ric millor.

Joan Carles Rey, professor de l'Escola Municipal de Treball de Granollers i tutor dels projectes del centre, explica a l'ARA que treballar sota pressió i amb un cas real –ells han rebut l'encàrrec del Macba– fa que els alumnes treguin "el millor d'ells": "Els companys d'equip no es coneixen perquè tots provenen d'especialitats diferents i han d'aprendre a treballar conjuntament i de pressa", comenta Rey. "Guanyar no és el més important, sinó que aprenguin a treballar en equip", diu el professor. És una idea que també comparteix Cañada: "Ha sigut una gran experiència treballar amb els meus companys. No ens coneixíem i ha sigut tot molt satisfactori".

El portaveu d'innovació de Vueling, Àlex Corretgé, una de les empreses que han tornat a participar en aquesta 3a edició, explica que aquesta iniciativa és una gran oportunitat per a ells per "descobrir nous talents joves" que vulguin fer carrera en aquest sector: "Volem caçar tant talent jove com talent sènior per potenciar els nostres centres de desenvolupament amb l'objectiu de potenciar molt el nostre talent digital", afirma Corretgé. De fet, aquest és un dels motius pels quals es va començar a tirar endavant aquest projecte. En aquest cas, l'empresa ha demanat als alumnes de l'Institut Caparrella que dissenyin un sistema que eviti les cues a l'aeroport. "És una enorme satisfacció veure com han treballat aquestes 24 hores", assegura Corretgé.

stats