Universitats
Societat Educació 15/11/2023

Fer servir la IA per adaptar el temari de la universitat al que demana el mercat laboral

La UOC crea una eina que analitza 5 milions de vacants laborals per decidir si cal reajustar els programes de graus i màsters

3 min
Estudiants universitaris a les instal·lacions de la biblioteca de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona.

"Res del que he fet a la universitat m'ha servit a la feina". "A l'oficina em demanen tasques que no he fet mai". "No compleixo amb les competències del que demanen les ofertes laborals del meu sector"... Aquests són només alguns dels exemples del que molts universitaris viuen quan acaben els estudis i intenten entrar al mercat laboral. Ara, però, sembla que la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha trobat una manera de disminuir –si més no de manera progressiva– la distància que hi ha entre el que s'estudia a les facultats i el que després es demana per obtenir un lloc de treball dintre el sector que s'ha estudiat. Des de principis d'any la UOC ha començat a fer servir una eina que ajuda els directors de graus i màsters (els professors responsables de decidir què s'inclou en el programa formatiu que reben els universitaris) a detectar quines competències i perfils demanen les empreses per tal d'incorporar-ho al temari que s'ensenya a les aules.

"És el tipus d'informació que moltes vegades els responsables del programa buscaven i no sabien on trobar-la", explica la directora de la Unitat de Prospecció i Anàlisi Laboral de la UOC, Carme Pagès, que també és una de les principals responsables de la implantació d'aquesta eina. A efectes pràctics, el que fa aquesta aplicació que la universitat ha posat a l'abast dels docents és fer servir la mateixa metodologia d'intel·ligència artificial (IA) que les empreses utilitzen per analitzar les tendències al mercat de treball i prendre decisions en la seva estratègia de negoci. "Periòdicament, es fa una anàlisi de les dades massives extretes de més de 5 milions d'ofertes laborals publicades als principals portals en línia d’Espanya i es fa un informe per al director de grau", detalla Pagès.

Un exemple de cerca per part d'un professor amb la nova eina de la UOC per adaptar el temari universitari a les demandes laborals.

En aquest informe s'hi resumeixen les competències que més es demanen a les ofertes del sector del grau o màster en concret, i també aspectes com quines sortides professionals estan tenint més èxit i tenen més demanda en aquest àmbit o quin tipus de perfils es busca en cada província. Però la part més interessant del document és una anàlisi exhaustiva que permet identificar si els resultats d’aprenentatge de cada programa universitari estan alineats o no amb les demandes del mercat laboral.

Més enllà de l'informe, l'objectiu és que el director de programa pugui "jugar amb l'eina" –que és una aplicació mòbil i web– per conèixer com és el mercat laboral al qual entraran els estudiants que està formant, insisteix la directora de la Unitat de Prospecció. De fet, l'aplicatiu permet creuar dades d'inserció laboral amb diferents tipus de competències, territori, perfils laborals i sectors per tal de saber "que està passant fora de l'àmbit universitari".

La meta d'aquesta eina que la UOC fa dos anys que està preparant és que el professor tingui informació per, si cal, reajustar el programa de grau o màster del qual és responsable per tal d'incorporar el que avui en dia més demanen les empreses i treballar perquè la distància entre universitat i món laboral s'escurci. Uns reajustaments que es començaran a fer aquest mateix curs, després d'haver analitzat les dades relacionades amb totes les titulacions d'informàtica, multimèdia i telecomunicació; arts i humanitats; psicologia i ciències de l’educació, i estudis d’economia i empresa de la UOC.

Pròximament una eina per als alumnes

El motiu pel qual encara queden pendents els informes dels estudis de dret i ciència política; ciències de la salut, i ciències de la informació i de la comunicació és que les dades que es reben mitjançant aquesta metodologia d'IA són el que es coneix com a "dades brutes" i per tal que siguin útils cal que un professional les tracti i les classifiqui. "Rebem dades noves cada setmana perquè les webs per trobar feina no paren d'actualitzar-se, però de moment, els informes són trimestrals", reconeix Pagès. A més d'acabar d'analitzar totes les titulacions, des de la UOC ja s'està treballant per poder oferir aquesta eina també adaptada als alumnes i ja s'ha fet una primera versió perquè també la facin servir els orientadors laborals que assessoren els estudiants.

Tot i la bona rebuda per part dels docents, la directora de la Unitat de Prospecció i Anàlisi Laboral de la UOC també fa un advertiment: "Que canviï el mercat no vol dir que tota l'estona hàgim d'estar reajustant el temari. La universitat s'ha d'enfocar a fer que la persona aprengui. El que sí que ha d'aconseguir l'eina és suscitar la conversa per plantejar-nos com estan anant els nostres programes universitaris i com poden ser encara millors".

stats