Conciliació familiar
Societat Educació 02/04/2023

Afavorir la conciliació, també els dies de lliure disposició

Les AFA reclamen que més escoles cedeixin espais per al lleure en dies no lectius del curs

3 min
Un grup de nois i noies de 13 anys juguen plegats a una activitat de lleure educatiu

BarcelonaAquest curs l'avançament de l'inici escolar ha fet que les activitats de lleure per cobrir el temps no lectiu a les escoles hagi pres encara més pes. Més enllà de les tardes de setembre no lectives, per compensar el canvi de calendari es va afegir un dia a les vacances de Nadal i cada centre va passar a tenir quatre dies de lliure disposició en lloc de tres. La sacsejada d'horaris ha accentuat una reivindicació que les associacions de famílies feia temps que demanaven: poder organitzar activitats de lleure els dies sense activitat lectiva per ajudar a la conciliació.

La directora d'Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (AFFAC), Lidón Gasull, explica que ja hi ha centres a Catalunya que segueixen el model d'escola oberta i posen facilitats perquè s'utilitzin els espais del centre per fer casals d'estiu o de Nadal durant les vacances i també activitats de lleure durant els caps de setmana. Tot i això, Gasull insisteix que en molts casos "encara falta que s'entengui que, quan no hi ha activitat lectiva, les escoles han de ser espais que s'han de deixar a disposició de l'Associació de Famílies d'Alumnes (AFA) i del barri. Entenem que no ha de ser l'activitat lectiva la que solucioni el problema de la conciliació laboral i familiar, però sí que hi ha d'haver la predisposició a permetre que es puguin fer activitats", reivindica.

Un dels moments més complicats de cobrir pel que fa a la conciliació són els dies de lliure disposició. Quatre dies no lectius que s'han de distribuir equitativament entre els tres trimestres i que, habitualment, no coincideixen amb festius laborals. Per això, en els últims anys moltes AFA han començat a demanar a les entitats de lleure que ja organitzen les hores de menjador o els casals d'estiu que també oferissin una solució per als dies de lliure disposició. Aquest és el cas de l'Escola Xirinacs de Barcelona, on aquest curs l'AFA ha acordat amb la cooperativa de projectes educatius Esguard el pla pilot de descobertes d'un dia. En el seu cas, quan van comentar a l'escola que volien fer servir els espais per a aquestes activitats, des del centre els van dir que donaven suport a la iniciativa, però consideraven que era una conciliació que s'havia de fer des d'una altra banda. Davant d'aquesta situació, des d'Esguard van decidir fer sortides d'un dia per descobrir nous llocs amb els alumnes.

Que l'infant també descansi

"L'any passat ja ens ho havien comentat i a principi d'aquest curs vam decidir provar-ho perquè hi havia moltes famílies que tenien dificultats per saber què feien amb els seus fills aquest dia", explica Pau Casanova.

"Tot i que l'activitat està en sintonia amb el projecte educatiu de l'escola, volíem que fos un moment distès, perquè el dia de lliure disposició també ha de ser perquè l'infant descansi", diu Anna Pietx, una de les responsables dels projectes d'Esguard, que ja fa quatre anys que s'ocupa del menjador i el casal d'estiu de l'escola. Explica que per mantenir la línia educativa, les monitores i els grups són els mateixos que els de l'hora de dinar i, per tant, ja hi ha una relació entre els alumnes i l'educadora i també dins el mateix grup. Les descobertes es fan de nou del matí a dos quarts de cinc de la tarda, com amb l'horari escolar habitual. Es combina una activitat semidirigida per conèixer l'espai que visiten i després a la tarda una estona de lleure en què les educadores aporten diverses propostes semblants a les que es poden fer a l'hora del menjador després de dinar. Es traslladen caminant o en transport públic i la descoberta té un cost de 28 euros per infant. "Es destina només a pagar el sou de les monitores per dos motius: primer perquè es va pactar amb l'AFA que les ràtios fossin una mica més baixes de l'habitual i, segon, com que aquests dies inicialment també eren festius per a les educadores, vam acordar que el sou per a aquestes jornades puntuals fos una mica més alt", justifica Pau Casanovas, que també és responsable de la cooperativa.

La primera sortida que van organitzar va ser el 20 de febrer a Collserola i hi van anar 34 infants. A la segona, del 17 de març a Montjuïc, s'hi van apuntar 10 famílies més i hi va haver llista d'espera. A falta de fer la tercera jornada, el 2 de juny, que probablement serà a la platja, des de la cooperativa de lleure fan una bona valoració de l'acollida que ha tingut l'activitat. Per això, expliquen que a final de curs es plantejaran si aquest pla pilot s'estén a la resta d'escoles on ja fan altres activitats de lleure o si, fins i tot, s'obre l'opció de fer que sigui una iniciativa per a totes les famílies del barri més enllà de centres concrets.

stats